Publikationen:
Bücher |
Psillos, D., Niedderer, H. (Eds.): Teaching and Learning in the Science Laboratory - A book based on the European Project "Labwork in Science Education", Boston: Kluwer Academic Publishers
(2002) |
|
Sander, Florian: Verbindung von Theorie und Experiment im Physikalischen Praktikum. In: H. Niedderer & H. Fischler (Hrsg.). Studien zum Physiklernen, Bd. 13 (Dissertation Universität Bremen), Berlin: Logos (2000) |
Buchartikel |
Niedderer, H., Sander, Goldberg, F., Otero, V., Jorde, D., Slotta, J., Strømme, A., Fischer, H.E., Hucke, L., Tiberghien, A., Vince, J.: Research about the Use of Information Technology in Science Education. In: Psillos, D., Kariotoglou, P., Tselfes, V., Hatzikraniotis, E., Fassoulopoulos, G., Kallery, M., (Eds.). Science Education in the Knowledge-Based Society, Kluwer Academic Publishers (2003), 309-322 |
Sander, F., Schecker, H., Niedderer, H.: Computer Tools in the Lab - Effects Linking Theory and Experiment. In: Dimitris Psillos and Hans Niedderer (Eds.). Teaching and learning in the science laboratory, Boston: Kluwer Academic Publishers (2002), 219-230 |
Psillos, D., Niedderer, H.: Issues and Questions Regarding the Effectiveness of Labwork. In: Dimitris Psillos and Hans Niedderer (Eds.). Teaching and learning in the science laboratory, Boston: Kluwer Academic Publishers (2002), 21-30 |
Niedderer, H., Buty, C., Haller, K., Hucke, L., Sander, F., Fischer, H.E., v. Aufschnaiter, S., Tiberghien, A.: Talking Physics in Labwork Contexts - A Category Based Analysis of Videotapes. In: Dimitris Psillos and Hans Niedderer (Eds). Teaching and learning in the science laboratory, Boston: Kluwer Academic Publishers (2002), 31-40 |
Psillos, D., Niedderer, H., Vicentini, M.: Case Studies on Innovative Types of Labwork in Science Education. In: M. Bandiera, S. Caravitta, E. Torracca and M. Vicentine (eds.): Research in Science Education in Europe, Dordrecht: Kluwer (1999), 201-208 |
Zeitschriftenartikel |
Niedderer, H.: Recherche et dévelopment en didactique de la physique à l'université; résultats et tendences. (Research and development in physics didactics at university; issues and trends). In: Didaskalia no 14 (1999), 95-113 |
|
Welzel, M., Haller, K., Bandiera, M., Hammelev, D., Koumaras, P., Niedderer, H., Paulsen, A., Robinault, K. & Aufschnaiter, S. v.: Ziele, die Lehrende mit experimentellen Arbeiten in der naturwissenschaftlichen Ausbildung verbinden - Ergebnisse einer europäischen Umfrage. In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 4(1) (1998), 29-44 |
Artikel in Tagungsbänden |
Haller, K., Welzel, M. & Aufschnaiter, S. v.: Lernprozeßforschung im Physikpraktikum - Konsequenzen einer Zieleuntersuchung. In: Brechel, R. (Hrsg.): Zur Didaktik der Physik und Chemie - Probleme und Perspektiven, Alsbach/Bergstraße: Leuchtturm-Verlag (1999), 346-348 |
Haller, K., Niedderer, H. & Aufschnaiter, S. v.: Talking About Physics During Labwork Activities. In: Komorek, M. et al. (Eds.). Research in Science Education: Past, Present, and Future. Proceedings of the Second International Conference of the European Science Education Research Association (E.S.E.R.A.), Vol 2, Kiel: IPN (1999), 351-353 |
Haller, K., Welzel, M. & Aufschnaiter, S. v.: 'Explizite' und 'implizite' Ziele: Welches Ziel spielt welche Rolle? - Lernprozeßforschung im Physikpraktikum. In: Zur Didaktik der Physik und Chemie: Probleme und Perspektiven. Hrsg. von der GDCP, Kiel. Alsbach/Bergstraße: Leuchtturm-Verlag (1998), 334-336 |
Sander, F., Niedderer, H.: Einsatz des Computers im physikalischen Praktikum -eine Lernprozeßstudie. In: H. Behrendt (Hrsg.). Zur Didaktik der Physik und Chemie, Alsbach: Leuchtturm (1998), 316-318 |
Sander, F., Niedderer, H. & Schecker, H.: Empirische Untersuchung zum Computereinsatz im physikalischen Praktikum. In: DPG, Fachverband Didaktik (Hrsg.). Vorträge 62. Physikertagung 1998. Regensburg (1998), 492-497 |
Haller, K., Welzel, M. & Aufschnaiter, S. v.: Lernen von Physik im Praktikum - Die Ziele Lehrender und Lernender. In: Deutsche Physikalische Gesellschaft, Fachverband Didaktik der Physik (Hrsg.). Didaktik der Physik: Vorträge - Physikertagung 1998, Regensburg. Bad Honnef: DPG GmbH (1998), 480-485 |
Aufschnaiter, C. v.; Welzel, M. & Haller, K.: Physikalisches Praktikum - interessant, wichtig, schwierig. In: Deutsche Physikalische Gesellschaft, Fachverband Didaktik der Physik (Hrsg.). Didaktik der Physik: Vorträge - Physikertagung 1997, Berlin. Bad Honnef: DPG GmbH (1997), 724-729 |
Haller, K., Welzel, M. & Aufschnaiter, S. v.: Was soll, kann, darf, muß ein physikalisches Praktikum leisten. In: Zur Didaktik der Physik und Chemie: Probleme und Perspektiven. Hrsg. von der GDCP, Kiel. Alsbach/Bergstraße: Leuchtturm-Verlag (1997), 257-259 |
Haller, K., Welzel, M. & Aufschnaiter, C. v.: Ziele im physikalischen Praktikum. In: Deutsche Physikalische Gesellschaft, Fachverband Didaktik der Physik (Hrsg.). Didaktik der Physik: Vorträge - Physikertagung 1997, Berlin. Bad Honnef: DPG GmbH (1997), 730-735 |
Eigendrucke, Polykopien |
Niedderer, H., Tiberghien, A., Buty, C., Haller, K., Hucke, L., Sander, F., Fischer, H.E., Schecker, H., v. Aufschnaiter, S., Welzel, M.: Category Based Analysis of Videotapes from labwork (CBAV) - the method and results from four case studies. In: Working Paper 9 from the European project Labwork in Science Education (Targeted Socio-Economic Research Programme, Project PL 95-2005), 41 pages (1998) |
|
Séré, M.G., Tiberghien, A., Paulsen, A. C., Leach, J., Niedderer, H., Psillos, D., Vicentini, M.: Labwork in Science Education - Executive Summary. In: Working paper from the European project Labwork in Science Education (Targeted Socio-Economic Research Programme, Project PL 95-2005), 16 pages (1998) |
|
Andrée Tiberghien, Karine Bécu-Robinault, Christian Buty, Manuel
Fernandez, Hans Fischer, John Leach, Jean-François Le Maréchal,
Anastasios Molohides, Albert Chr.Paulsen, Didier Pol, Dimitris Psillos,
Naoum Salame, Carlo Tarsitani, Eugenio Torracca, Laurent Veillard, Stefan
v. Aufschnaiter and Jean Winther: Science Teaching and Labwork Practice in
Several European Countries
Volume 1: Description of Science Teaching at Secondary Level. In: Working Paper 2, Vol. 1, from the European project Labwork in Science Education (Targeted Socio-Economic Research Programme, Project PL 95-2005), 71 pages (1998) |
|
Leach, J., Millar, R., Ryder, J., Séré, M.-G., Niedderer, H., Paulsen, A. & Tselfes, V.: Survey 2: Students' 'Images of Science' as they relate to labwork learning. In: WORKING PAPER 4 from the European project LABWORK IN SCIENCE EDUCATION (Targeted Socio-Economic Research Programme, Project PL 95-2005), 83 pages (1998) |
|
Andrée Tiberghien, Karine Bécu-Robinault, Christian Buty, Hans Fischer,
Kerstin Haller, Dorte Hammelev, Lorenz Hucke, Petros Kariotoglou,
Helge Kudahl, John Leach, Jean-François Le Maréchal, Jenny Lewis, Hans
Niedderer, Albert Chr.Paulsen, Dimitris Psillos, Florian Sander, Horst
Schecker, Marie-Geneviève Séré, Carlo Tarsitani, Eugenio Torracca,
Laurent Veillard, Stefan v. Aufschnaiter, Manuela Welzel, and Jean
Winther: Teachers' Labwork Practice,
an Analysis Based on Questionnaires. In: WORKING PAPER 2, Vol. 2, from the European project LABWORK IN SCIENCE EDUCATION (Targeted Socio-Economic Research Programme, Project PL 95-2005), 32 pages (1998) |
|
Welzel, M., Haller, K., Bandiera, M., Hammelev, D., Koumaras, P., Niedderer, H., Paulsen, A., Robinault, K., von Aufschnaiter, S.: Teachers' Objectives For Labwork. Research Tool And Cross Country Results. In: Working Paper 6 from the European project Labwork in Science Education (Targeted Socio-Economic Research Programme, Project PL 95-2005), 109 pages (1998) |
|
|