Physikdidaktik
Start Staff Projects Publications Contact Imprint

Unilogo Uni Bremen Unilogo Fachbereich 1 

Unilogo

Didactics of Physics - Publications

Publications

Authors{Doris Elster}

New search

287 Hits:
Books
Daniele Mezzana, Andrea Declich, Luciano dÁndrea, Maresa Berliri, Doris Elster, Aglaia Pappa, Alex Galanis, Toni Safner, Andrea Rezic, Nikica Sprem, Janire Salazar, Josep-Maria Gili, Elena Buzan, Marta Dziedzic, Isabela Raszcyk, Magdalena Zadkowska, Natasza Kosakowa-Berezecka, Chris Styles: Collection of tools for dialogue with the society , University Tor Vergata Roma, Italy (2023), 224 Seiten
Wiebe Bijker, Luciano d'Andrea, Daniele Mezzana, Doris Elster & Resbios Consortium: Responsible Biosciences. A Manifesto for the Transformation of Science-Society Relations, University TorVergata Roma (2022), pp 1-28
Mezzana, D. (in collaboration with the members of the ResBios project): RRI institutional change in biosciences organisations. Policy Brief No 2, University Tor Vergata Roma, Italy (2022)
Elster, Doris; Barendziak, Tanja; Birkholz, Julia: Towards a Sustainable and Open Science. Recommendations for Enhancing Responsible Research and Innovation in the Biosciences at the University of Bremen, University of Bremen, Bremen (2020), 33 pages Link
Elster, Doris: Wir sind Master 2019. Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen., Aachen/Shaker (2020), 43 Seiten
Elster, Doris; Barendziak, Tanja; Birkholz, Julia: Towards a Sustainable and Open Science. Enhancing Responsible Research and Innovation in the Biosciences at the University of Bremen, Bremen, Universität Bremen (2019), 32 Seiten
Elster, Doris: Wir sind Master 2017 - Ausgewählte biologiedidaktische Arbeiten durchgeführt an der Universität Bremen, Aachen, Shaker (2019), 82 Seiten
Elster, Doris: Wir sind Master 2016 - Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen, Aachen, Shaker (2017), 116
Elster, D.: Wir sind Master 2015. Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen, Aachen: Shaker Verlag (2015)
Elster, D., Bromley, G., Kapelari, S.: Ethical Guidelines - INQUIRE (Inquiry based teacher training for a sustainable future), London / BGCI (2014), 30 S.
Elster, D., Barendziak, T., Haskamp, F., Kastenholz, L.: INQUIRE for Teacher Students: Case Study University of Bremen, Universität Bremen (2014), 1-10 Link
INQUIRE Consortium: Inquiry-based Science Education Activities: The INQUIRE Lesson Plans, London: BGCI (2014), 225 pages
Elster, D.: Wir sind Master 2013 - Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen, Aachen: Shaker (2014), 90 S.
Elster, D.: Wir sind Master 2014 - Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen, Aachen/Shaker (2014), 108 S.
Elster, D.: Wir sind Master 2012 - Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten an der Universität Bremen, Aachen:Shaker Verlag (2013), 60 S.
Elster, D., Schultz-Siatkowski, A., Wischmann, F.: 14. Frühjahrsschule 2012 der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband für Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin, Aachen / Shaker (2012), 250
Krüger, D., Upmeier zu Belzen, A., Schmiemann, Ph., Möller, A., Elster, D.: Erkenntnisweg Biologiedidaktik 11. In: ISBN 978-3-9809485-7-9, Freie Universität Berlin/Universitätsdruck Kassel (2012), 193 Seiten
INQUIRE Consortium: INQUIRE Pilotkurs Handbuch für Lehrende an Schulen und außerschulischen Lernorten, Universität Bremen/Eigendruck (2012), 67
Elster, D., Ostersehlt, D.: Wir sind Master 2011, Aachen / Shaker (2012), 76
Elster, D., Ostersehlt, D.: Wir sind Master 2010, Aachen / Shaker (2010), 181
Elster, D.: Zum Interesse Jugendlicher an den Naturwissenschaften Ergebnisse der ROSE Erhebung aus Deutschland und Österreich, Aachen: Shaker (2010), 31
Bayrhuber, H., Elster, D., Krüger, D., Vollmer, J.: Kompetenzentwicklung und Assessment, Innsbruck: Studienverlag (2007), 176
Lang, M., Couso, D., Elster, D., Mooney-Simmie, G., Klinger, U., Szybek, P.: Professional Development and School Improvement. Science Teachers' Voices in School-Based Reforms, Innsbruck: Studienverlag (2007), 267
Elster, D.: Interdisziplinäre Projekte in der Ausbildung von Lehramtsstudierenden. Entwicklung und Evaluation der fachdidaktischen Lehrveranstaltung „Sonne – Motor des Lebens“. , Dissertation an der Universität Wien (2003), 235
Article in books
Elster, Doris: Resbios Educational Measures - Methodology and content of workshops for science education. In: Daniele Mezzana et al (eds), Collection of tools for dialogue with the society , University of Tor Vergata Roma, Italy (2023), 148-162
Elster Doris: ResBiosQ - Questionnaire on attitudes, knowledge and needs for the implementation of RRI at the institutional level. In: Daniele Mezzana et al (eds), Collection of tools for dialogue with the society, University of Tor Vergata Rome, Italy (2023), 173-183
Holzer, Julia; Elster, Doris: Investigating predictors of adolescents' intention to donate stem cells to leukaemia patients: a study based on the theory of planned behaviour. In: Proceedings of EduLearn22, 4th-6th July, Palma, Mallorca, Spain, IATED (2022), 4634-4644
Henke, Larissa; Elster, Doris: Promoting action competence in the context of sustainable development - a design based research approach. In: Fostering scientific citizenship in an uncertain world, Proceedings of ESERA 2021, Part 9/Strand 9 Environmental, Health and Outdoor Science Education (eds. Albert Zeyer and Justin Dillon), Braga, CIEC, University of Minho (2022), 766-774
Elster, Doris: Promoting sustainability literacy in science education. In: Proceedings of EduLearn22, 4th-6th July, Palma, Mallorca, Spain, IATED (2022), 0181-0187
Holzer, Julia; Elster, Doris: Promotion of Health Literacy un the context of stem cell donation for leukaemia patients. In: Proceedings of the ICERI2022 Conference, 7th-9th November 2022, IATED (2022), 7039-7048
Tenberg, Saskia; Elster, Doris; Salum Seif Salum; Rashid, Adam; Hebestreit, Antje; Kelm Soerge: Providing ways to a healthy diet: Professionalization in the context of sustainable healthe education in Zanzibar. In: Fostering scientific citizenship in an uncertain world, Proceedings of ESERA 2021, Part 17/Strand 17 Science Teaching at the University Level (eds Jenaro Guisasalo & Paula Heron), Braga, CIEC, University of Minho (2022), 1334-1344
Elster, Doris: Responsible Biosciences: How organizations implement educationall actions. In: Proceedings of the ICERI2022 Conference, 7th-9th November 2022, IATED (2022), 6366-6374
Ternieten, Malte; Elster, Doris: Study about methods and impact of inner differentation in biology lessons of 9th graders. In: Proceedings of EduLearn22, 4th-6th July, Palma, Mallorca, Spain, IATED (2022), 9491-9500
Julia Holzer, Doris Elster: Theory of Planned Behavior in the Context of Stem Cell Donation. In: Konstantinos Korfiatis & Marcus Grace (eds) Contributions from Biology Education Research; Current Research in Biology Education, Springer International Publishing (2022), pp 31-43 Link
Ternieten, Malte; Elster, Doris: Valuing and Decision Making in the Context of Education for Sustainable Development. In: Proceedings of the ICERI2022 Conference, 7th-9th November 2022, IATED (2022), 6410-6419
Holzer, Julia; Elster, Doris: Einflussfaktoren für die Intention Jugendlicher zu einer Stammzellenspende. In: Suzanne Kapelari, Andrea Möller und Philipp Schmiemann (Hrsg.) Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik, Band 9, Innsbruck, Wien / StudienVerlag (2021), 179-201
Elster, Doris: Starbios2 - Engaging with Responsible Research and Innovation (RRI) through Science Education. In: Levrini, O. & Tasquier, G. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2019 Conference. The beauty and pleasure of understanding: engaging with contemporary challenges through science education, Part 17 (co-ed. Guisasola J. & Heron, P.), Bologna: ALMA MATER STUDIORUM ? University of Bologna (2021), 1945-1953
Elster, Doris: Eco-School Movement in Germany in the Light of Educational Reforms. In: Gough, Annette, Chi-Kin Lee, John, Po Keung Tsang, Eric (Eds.) Green Schools Globally: Stories of Impact on Education for Sustainable Development; International Explorations in Outdoor and Environmental Education, Springer International Publishing (2020), 169-188 Link
Elster, Doris: Education for Sustainability Literacy - a Challenge for Teacher Education. In: Laurinda Leite, Elizabeth Oldham, Ana S. Afonso, Floriano Viseu, Luis Dourado and Maria Helena Martinho (Eds.) Science and Mathematics Education for 21st Century Citizens: Challenges and Ways Forwards, Hauppauge New York/ Nova Science Publishers (2020), 29-53
Elster, Doris; Barendziak, Tanja; Birkholz Julia: Note#5 Science Education as a trigger for RRI structural change. In: Starbios2 Consortium (eds) RRI implementation in biosciences organizations: Guidelines from the Starbios2 project, Uppsala University (2020)
Holzer, Julia; Elster, Doris: Empirische Studie zur Bereitschaft deutscher und spanischer Jugendlicher zur Stammzellenspende für Leukämiepatienten. In: Markus Hammann und Martin Lindner (Hrsg.) Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik (8), Innsbruck/StudienVerlag (2018), 321-339
Eschweiler, Marie; Elster, Doris: Kleine Teilchen - Große Wirkung? Eine Unterrichtsintervention zur Förderung der Risikomündigkeit in Bezug auf die Nanotechnologie. In: Markus Hammann und Martin Lindner (Hrsg.) Lehr- und Lernforschung in der Biologiedidaktik (8), Innsbruck/StudienVerlag (2018), 175-191
Elster, Doris; Müller, Nicklas: Promotion of sytem thinking in preservice biology teacher education . In: Research, Practice and Collaboration in Science Education. E-Proceedings of ESERA 2017 conference. 21-24 August 2017 , Dublin, City University Dublin (2018), 1871-1881
Birkholz, Julia; Elster, Doris: Reflective Reviewing Operating on Concepts of Nature of Science . In: Research, Practice and Collaboration in Science Education. E-Proceedings of ESERA 2017 conference. 21-24 August 2017, Dublin, Dublin City University (2018), 796-803
Elster, D.: The potential of the botanic garden for inquiry-based teacher education. In: In: Denis Larpin: Proceedings of the EuroGard VII Congress. European Botanic Gardens in the Decade of Biodiversity Challenges and Responsibilities in the Count-down towards 2020, London: BGCI (2018), 409-420
Eschweiler, M., Elster, D.: Development of an analysis tool to promote the communication of knowledge about nanotechnology. In: Pixel: New Perspectives in Science Education, Conference Proceedings 2017, Florence/Libreria Universitaria Edizioni (2017), 467-471
Elster, D.: Kompetent erklären mit Videos. Das Projekt BioScientix.. In: Martin Baumann, Marcus Gerards, Mazdak Karami, Aloys Krieg, Heribert Nacken und Annalena Wernz (Hg.): Teaching is touching the future & ePS 2016 - Kompetenzorientiertes Lehren, Lernen und Prüfen., Bielefeld/Universitätsverlag Webler (2017), 95-102
Müller, N., Dracheberg, S., Elster, D.: Promoting teacher students# system competence by the development of interdisciplinary simulation games. In: Pixel: New Perspectives in Science Education, Conference Proceedings 2017, Florence/Libreria Universitaria Edizioni (2017), 397-401 Link
Elster, D., Müller, N., Drachenberg, S.: Promotion of System Competence Based on the Syndrome Approach in Pre-Service Biology Teacher Education. In: Laurinda Leite, Luís Dourado, Ana Sofia Afonso, Sofia Morgado: Contextualizing Teaching to Improving Learning: The Case of Science and Geography, Chapter: 8, USA / Nova Science Publisher (2017), 143-164
Birkholz, J., Elster, D.: The Reflective Reviewing Café - Qualitative analyses of students´views on Nature of Science. In: New Perspectives in Science Education, Conference Proceedings 2017, Florence/Libreria Universitaria Edizioni (2017), 623-628
Elster, D., Birkholz, J.: Context-based learning and practical work at the basci-lab Bremen: issues and challenges. In: Ingo Eilks, Silvija Makic, Bernd Ralle (Hrsg.) Science education research and practical work, Aachen: Shaker (2016)
Birkholz, J., Elster, D.: Die Forschungstätigkeiten im Schülerlabor reflektieren - die Natur der Naturwissenschaften offen legen. In: Dirk Krüger, Philipp Schmiemann, Andrea Möller, Arne Dietmar, Lena Kotzebue (Hrsg.): Erkenntnisweg Biologiedidaktik 14, Berlin, Universität Berlin (2016), 59-74
Birkholz, J., Elster, D.: Impact of reflective reviews on students' conceptions of Nature of Science. In: Javi Lavon, Kalle Juuti, Jarkko Lampiselkä, Anna Vitto, Kaisa Hahl (eds.)enScience Education Research: Engaging learners for a sustainabel future, Helsinki, Finland: European Science Education Research Association (2016), 855-865
Sozio, M., Elster, D.: On the Risk Literacy of Young People in the Context of Nanotechnology. In: New Perspectives in Science Education - Conference Proceedings, Edition: 5th Conference Edition, Florence, Italy, 17-17 March 2016, Florence/Liberia Universitaria (2016), 589-594
Elster, D., Müller, N., Fingerhut, N.: Promoting System Thinking via the Syndrome Approach. In: New Perspectives in Science Education - Conference Proceedings, Edition: 5th Conference Edidtion, Florence, Italy, 17-17 March 2016 , Florence/Liberia Universitaria (2016), 473-476
Elster, D., Müller, N., Fingerhut, N.: Promoting System Thinking via the Syndrome Approach. In: New Perspectives in Science Education - Conference Proceedings, Edition: 5th Conference Edidtion, Florence, Italy, 17-17 March 2016 , Florence/Liberia Universitaria (2016), 473-476
Eschweiler, M., Birkholz, J., Elster, D.: What Do Teacher Students Learn in a School-Based Environmental Course?. In: New Perspectives in Science Education - Conference Proceedings, Edition: 5th Conference Edition, Florence, Italy, 17-17 March 2016, Publisher: , Florence/Liberia Universitaria (2016), 649-652
Birkholz, J., Elster, D.: Wirkung von Reflexionen über Forschungstätigkeiten im Schülerlabor auf das Wissenschaftsverständnis. In: Ulrich Gebhard (Hrsg.) Bildung durch Biologie, Studienverlag (2016), angenommen
Gräntzdörffer, A., Elster, D.: Einstellungen und Erfahrungen Jugendlicher zu Natur und Umwelt: Eine südafrikanische und deutsche Perspektive. In: Dirk Krüger, Philipp Schmiemann, Arne Dittmer, Andrea Möller (Hrsg.) Erkenntnisweg Biologiedidaktik 13 , Universitäten Trier, Regensburg, Berlin/ Universitätsdruck Berlin (2015), 133-148
Elster, D., Bartel, S.: Enhancement of Biodiversity - Inquiry-based Teacher Education in the Zoo. In: Proceedings of the EZE Conference 2015, Lisboa, European Association of Zoos and Aquaria (2015), 58
Birkholz, J., Elster, D.: Ermittlung von Wissenschaftsverständnis durch Reflexionscafés im basci Schülerlabor - Projektskizze . In: Dirk Krüger, Philipp Schmiemann, Arne Dittmer, Andrea Möller (Hrsg.) Erkenntnisweg Biologiedidaktik 13 , Berlin/ Universitätsdruck Berlin (2015), 149-164
Elster, D.: Fachdidaktische Masterarbeiten im Fach Biologie aus dem Studienjahr 2014/15 - Prolog. In: Elster, D. (Hrsg.) Wir sind Master 2015. Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen , Aachen: Shaker Verlag (2015), 3-6
Elster, D., Stotz, S.: Modul 3. Gibt es Räuber im Pflanzenreich?. In: Backstage Science - Materialien zum forschenden Lernen im Schülerlabor, Aachen, Verlag (2015), in Vorbereitung
Elster, D.: Promoting Inquiry-based Teacher Education through Participatory Action Research. In: Javi Lavon, Kalle Juuti, Jarkko Lampiselkä, Anna Vitto, Kaisa Hahl (eds.)enScience Education Research: Engaging learners for a sustainabel future, Helsinki, Finland: European Science Education Research Association (2015)
Möller, J., Ritter, U., Elster, D.: A competition: Who can find the best tree for our avenue?. In: Inquiry-Based Science Education Activities: The INQUIRE Lesson Plans, London: BGCI (2014), 189-216 Link
Elster, D.: Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten. In: Wir sind Master 2014 - Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen, Aachen/Shaker (2014), iii-vi
Elster, D.: Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten - ein Vorwort. In: Wir sind Master 2013 - Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten durchgeführt an der Universität Bremen, Aachen: Shaker (2014), v-viii
Elster, D., Eilers, S.: Hummingbird seeks Bromeliad. In: Inquire Consortium (Eds). Inquiry-Based Science Education Activities: The INQUIRE Lesson Plans, London: BGCI (2014), 52-58
Elster, D., Barendziak, T., Haskamp, F., Kastenholz, L.: Pre-Service teacher education for sustainable future: Insights into the INQUIRE course Bremen. In: Ingo Eilks, Silvija Markic, Bernd Ralle (Hrsg.) Science Education Research and Education for Sustainable Development, Aachen, Shaker (2014), 225-230
Elster, D.: Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten - ein Vorwort. In: Wir sind Master 2012 - Ausgewählte biologiedidaktische Masterarbeiten an der Universität Bremen, Aachen: Shaker (2013), v-vii
Elster, D.: Einstellungen Jugendlicher zur Umwelt, Naturwissenschaften und Technik und zum zukünftigen Beruf. In: Umweltberufe - modern und vielfältig kommunizieren?, Wien: Forum Exkurse Edition (2013), 104-117
Elster, D.: Einblicke in die biologiedidaktischen Forschungsfelder an der Universität Bremen. In: Doris Elster und Dörte Ostersehlt (Hrsg.) Wir sind Master 2011, Aachen / Shaker (2012), 5-10
Schultz-Siatkowski, A., Elster, D.: Experimentieren als biologisch-mathematisches Problemlösen. In: Krüger, D., Upmeier zu Belzen, A., Schmiemann, Ph., Möller, A., Elster, D.: Erkenntnisweg Biologiedidaktik 11, Universitätsdruckerei Kassel (2012), 71-86 Link
Wischmann, F., Elster, D.: Mentoring im fachbezogenen Schulpraktikum: Entwurf eines Modells zur Analyse von Reflexionsgesprächen . In: Krüger, D., Upmeier zu Belzen, A., Schmiemann, Ph., Sandmann, A. (Hrsg.) Erkenntniswege Band 10 , Berlin / Universität Berlin (2012), 103-113
Elster, Doris: Reform in Biology Education: Teachers and Researchers in a Process of Negotiation. In: K.-H. Hansen, W. Gräber, M. Lang (Hrsg.) Crossing Boundaries in Science Teacher Education, Münster / Waxmann (2012), 103-134
Elster, D.: Subject-related dialogic and democratic mentoring in biology teaching and teacher education. In: Mooney-Simmie, G., Lang M. (Eds). What?s Worth Aiming for in Educational Innovation and Change?, Münster: Waxmann (2012)
Elster, D., Wegner, J.: Ein Fund im Winter. Eine Aufgabe zur Förderung der fachbezogenen Kommunikation.. In: Prechtl, H. & Schroeter, B.: Biologie im Kontext. (im Druck), Frankfurt / Aulis (2011)
Arndt, M., Boljen, E., Klimant, A., Elster, D.: Milchschnitte - lecker und gesund?! Eine Aufgabe zur Förderung der fachbezogenen Kommunikation.. In: Prechtl, H. & Schroeter, B.: Biologie im Kontext. (im Druck), Frankfurt / Aulis (2011)
Elster, D.: Biology Student Teachers as Targets and Agents of Change. In: Slavko Dolinsek & Terry Lions (Eds): Socio-cultural and Human Values in Science and Technology Education, Ljubljana, Slovenia (2010), 1-10
Elster, D.: Einblicke in die biologiedidaktischen Forschungsfelder an der Universität Bremen. In: Doris Elster und Dörte Ostersehlt (Hrsg.) Wir sind Master 2010, Aachen/Shaker (2010), v-viii
Elster, D.: Golden Rice für Indien?. In: Alfs, N., Bese, A., Hößle, C. Materialien für den Kompetenzbereich Bewertung am Beispiel Grüne Gentechnik Sekundarbereich I und Sekundarbereich II, Hannover/Niedersächsisches Kultusministerium (2010), 207-227
Elster, D.: Reform in Biology Education: Teachers and Researchers in a Process of Negotiation. In: Hansen H., Gräber W., Lang M., Couso D.: CROSSNET, Münster / Waxmann (2010), angenommen
Lücken, M., Elster, D.: The role of learning communities in implementing context- and competence-oriented biology instruction . In: Tasar, M.F., Cakmakci, G.: Contemporary Science Education Research: Preservice and Inservice Teacher Education, Ankara, Turkey: Pegem Akademi. (2010), 229-238
Elster, D. : Lehrerprofessionalisierung in Lerngemeinschaften - Erste Ergebnisse der qualitativen Evaluation im Projekt Biologie im Kontext (bik). In: Lemmermöhle, D., Rothgangel, M., Bögeholz, S., Hasselhorn, M. & Watermann, R. (Hrsg) Professionell Lehren - erfolgreich Lernen, Münster: Waxmann (2008), 87 - 97
Elster, D.: Austrian Science Teachers as Researchers Developing Integrated Topics in a School-Based Process.. In: Lang, M., Couso, D., Elster, D., Mooney-Simmie, G., Klinger, U., Szybek, P. (Eds.) Professional Development and School Improvement. Science Teachers' Voices in School-Based Reforms., Innsbruck: Studienverlag. (2007), 35 - 81
Elster, D.: Interdisciplinary Environmental Education within the training of Teachers for Biology and Physics. . In: Regula Kyburz-Graber, Peter Posch (Hrsg.) Reflective Practice in Teacher Education. Learning from Case Studies of Environmental Education. , Bern: Peter Lang (2006), 101 - 111
Lang, M., Elster, D.: Planning school-based collaborative teacher education in a discourse across subjects.. In: R. M. Janiuk & E. Samonek-Miciuk (Hrsg) Science and Technology Education in a Diverse World - Dilemmas, Needs and Partnerships., Lublin: Maria Curie Sklodowska University Press (2006), 345 - 356
Elster, D., Albert, R., Hitzenberger, R., Kartusch, R., Stadler, H.: Praxisorientierte interdisziplinäre Umweltbildung in der Ausbildung von Biologie- und Physiklehrer/innen.. In: A. Ecker (Hrsg) Fachdidaktik im Aufbruch. Zur Situation der Lehramtsstudien an der Universität Wien., Farnkfurt a Main: Peter Lang (2005), 189 - 223
Elster, D.: Vom Umgang der Lehrkräfte mit neu erworbenem Wissen. Unterrichtsplanung und Wissenstransfer in der Lehrerfortbildung.. In: Franz Radits, Franz Rauch, Ulrich Kattmann (Hrsg) Gemeinsam Lernen - Gemeinsam Forschen. Wissen, Bildung und Nachhaltige Entwicklung., Innsbruck: Studienverlag (2005), 307 - 330
Elster, D.: Was macht naturwissenschaftlichen Unterricht für Mädchen und Buben interessant?. In: Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabtenforschung (Hrsg) Die Forscher/innen von morgen., Innsbruck: Studienverlag (2005), 153 - 161
Elster, D.: Interdisziplinäres Projektpraktikum: Sonne - Motor des Lebens.. In: K. Krainer, W. Dörfler, H. Jungwirth, H. Kühnelt, F. Rauch, T. Stern (Hrsg) Lernen im Aufbruch: Mathematik und Naturwissenschaften. Pilotprojekt IMST²., Innsbruck: Studienverlag (2002), 215 -221
Elster, D., Fliegenschnee, M., Pass, G., Schelakovsky, A.: Student/innen als aktive Partner/innen in Schulprojekten.. In: P. Posch, F. Rauch, I. Kreis (Hrsg) Bildung für Nachhaltigkeit. Studien zur Vernetzung von Lehrerbildung, Schule und Umwelt., Innsbruck: Studienverlag (2000), 62 - 99
Article in journals
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: A Critical Consideration of Environmental Literacy: Concepts, Contexts and Competences. In: Sustainability,11(6) (2019), 1-20
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: Dimensions Affecting Environmental literacy, and Environmental Perceptions Influencing Science Literacy . In: International e-Journal of Educational Studies, 3(6) (2019), 1-9
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: Environmental Science, Technology, Engineering, and Mathematics Pedagogical Content Knowledge: Teachers´ Professional Development as Environmental Science, Technology, Engineering, and Mathematics Literate Individuals in the Light of Experts´ Opinions. In: Science Education International, 30(1) (2019), 11-20
Gräntzdörffer, Ansgar Johannes; James, Angela; Elster, Doris: Exploring Human-Nature Relationships amongst Young People: Findings of a Quantitative Survey between Germany and South Africa. In: International Journal of Environmental and Science Education, 14 (7) (2019), 417-424
Colizzi, Vittorio; Mezzana, Daniele; Ovseiko, Pavel V; Caiati, Giovanni; Colonnello, Claudia; Declich, Andrea; Buchan, Alastair M.; Edmunds,Laurel; Buzan, Elena; Zerbini, Luiz; Djilianov, Dimitar; Kalpazidou Schmidt, Evanthia; Bielawski,Krzysztof P; Elster, Doris; Salvato, Maria; Alcantara11, Jr; Minutolo, Antonella; Potestà, Marina; Bachiddu, Elena; Milano, Maria J; Henderson, Lorna; Kiparoglou, Vasilik; Friesen, Phoebe; Sheehan, Mark; Moyankova, Daniela; Rusanov, Krasimir; Martha Wium, Martha; Raszczyk, Izabela; Konieczny,Igor; Gwizdala, Jerzy; Śledzik, Karol; Barendziak, Tanja; Birkholz, Julia; Nicklas Müller, Nicklas;Warrelmann, Juergen; Meyer, Ute; Filser, Juliane; Barreto, Fernanda Khouri; Montesano, Carla : Structural Transformation to Attain Responsible BIOSciences (STARBIOS2): Protocol for a Horizon 2020 Funded European Multicenter Project to Promote Responsible Research and Innovation. In: JMIR Res Protoc. 8 (3) International registered report identifier (irrid): DERR1-10.2196/11745. (2019)
Gräntzdörffer, Ansgar; Elster, Doris; James, Angela: Untersuchung des Mensch-Natur-Verhältnisses junger Menschen: Erkenntnisse einer quantitativen Ländervergleichstudie zwischen Bremen und Durban (Südafrika). In: Zeitschrift Umweltpsychologie 23 (2) (2019), 116-130
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: Comparison of the Main Determinants Affecting Environmental Literacy Between Singapore, Estonia and Germany, . In: International Journal of Environmental and Science Education, 13(3) (2018), 1-17
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: Comparison of the Main Determinants Affecting Environmental Literacy Between Singapore, Estonia and Germany. In: INTERNATIONAL JOURNAL OF ENVIRONMENTAL & SCIENCE EDUCATION, Florence, ITALY (2018), 1-17
Elster, D.: Das BaSci Lab Biologie an der Universität Bremen - Interdisziplinär forschen, lehren und lernen. In: LeLa Magazin, Ausgabe 20, März 2018, Bundesverband der Schülerlabore (2018), 9
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: German Students' Environmental Literacy in Science Education Based on PISA Data. In: Science Education International (2018), 75-87
Elster, D., Barendziak, T.: BioScientix - Erklären mit Videos. Forschendes Lernen in der LehrerInnenausbildung Biologie. In: Resonanz - Magazin für Lehre und Studium an der Universität Bremen, Sonderausgabe Forschend Studieren von Anfang an - ForstA-Projekte blicken zurück, Bremen: Universität Bremen (2017), 4-5
Kaya, V. H., Elster, D.: Change of Environmental Literacy of German Students in Science Education Between 2006 and 2015. In: Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue for INTE 2017, October 2017 (2017), 505-525
Barendziak, T., Elster, D.: BioScientix-Erklären mit Videos. Forschendes Lernen in der Lehrer*innenausbildung Biologie. In: Resonanz - Magazin für Lehre und Studium an der Universität Bremen, Sommersemester 2016, Bremen, Universität Bremen (2016), 14-20 Link
Elster, D., Sozio, M., Eschweiler, M., Schindler, J., Voigt, A.: The Risk of Nanoparticles in Deodorants - How literate are Young People?. In: The Journal of Health, Environment, and Education (8) , HEE Journal: Köln (2016), 14-21
Voigt, A., Elster, D.: Duft um jeden Preis? Zur Wirkung von mit Nanopartikeln angereicherten Körpersprays. In: Praxis der Naturwissenschaften - Biologie in der Schule 64(7), Freising: Aulis Verlag (2015), 31-33
Elster, D.: First-Year Students Priorities and Choices in STEM Studies - IRIS Findings from Germany and Austria. In: Science Education International 25 (1), ICASE (2014), 52-59
Schultz-Siatkowski, A., Glade, U., Elster, D.: Ganz schön clever: Wie schnell Ratten lernen.. In: Unterricht Biologie 392 Lernen und Gedächtnis, Velber: Friedrich Verlag (2014), 46-49
Elster, D.: Pflanzen, die auf Bäumen wachsen. In: Unterricht Biologie 394 Pflanzen unter Stress, Velber: Friedrich Verlag (2014), 26-31
Elster, D., Barendziak, T., Haskamp, F., Kastenholz, L.: Raising Standards through INQUIRE in Pre-Service Teacher Education. In: Science Education International 25 (1), ICASE (2014), 29-39
Elster, D.: Blumensträuße nach Rousseau. In: Unterricht Biologie 37/381, Velber: Friedrich Verlag (2013), 5-9
Elster, D.: Tabakpflanze sucht Kolibri. In: Praxis der Naturwissenschaften Biologie in der Schule 7/62, Freising: Aulis (2013), 25-31
Elster, D.: Hotspot 23 - Unsere Umwelt hat Geschichte: Zukunftswerkstatt Hasbruch. In: Praxis Geografie 10/2012, Braunschweig / Westermann (2012), 4-11
Elster, D.: Forschend Lernen mit Erhummeln: Experimente im Freiland und in der Lernarena . In: Praxis der Naturwissenschaften Biologie in der Schule 60 (7) , Aulis (2011), 22-27
Elster, D.: Grüne Gentechnik: Golden Rice für Indien. In: Praxis der Naturwissenschaften Biologie in der Schule 60 (3), Frankfurt/Aulis Verlag. (2011), 4-13
Elster, D.: Linda's and Bob's Decision. In: Unterricht Biologie 367 / 368, Velber/Friedrich Verlag. (2011), 35-44
Elster, D.: Das Kuschelhormon. In: Unterricht Biologie 360, Velber: Friedrich (2010), im Druck
Elster, D.: Das Unsterblichkeitsenzym. In: Praxis der Naturwissenschaften - Biologie 59 (6), Frankfurt: Aulis (2010), 26 - 31
Elster, D.: Kompetenzen fördern im Biologieunterricht - ein Blick nach Österreich. In: Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht (MNU) 63(1) (2010), 45-51
Elster, D.: Learning Communities in Teacher Education. The Impact of e-Competence.. In: International Journal of Science Education 32 (16), Routledge/ Taylor & Francis (2010), 2185 - 2216 Link
Elster, D.: Biology in Context: teachers´ professional development in learning communities. . In: Journal of Biological Education (JBE) 43(1) (2009), 53-61
Elster, D.: Einstellungen Jugendlicher zum naturwissenschaftlichen Unterricht und zukünftigen Beruf. . In: Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht (MNU) 62(1) (2009), 3-10
Bayrhuber, H., Bögeholz, S., Elster, D., Hößle, C., Lücken, M., Mayer, J., Nerdel, C., Neuhaus, B., Prechtl, H., Sandmann, A.: Biologie im Kontext (bik) - Ein Programm zur Kompetenzförderung durch Kontextorientierung im Biologieunterricht und zur Unterstützung von Lehrerprofessionalisierung. . In: Der Mathematische und Naturwissenschaftliche Unterricht – MNU 60(5) (2007), 282 - 286
Bayrhuber, H., Bögeholz, S., Eggert, S., Elster, D., Grube, C., Hößle, C., Linsner, M., Lücken, M., Mayer, J., Mittelsten Scheid, N., Möller, A., Nerdel, C., Neuhaus, B., Prechtl, H., Sandmann, A., Schmiemann, P., Schoormans, G.: Biologie im Kontext (bik) - Erste Forschungsergebnisse zu den Kompetenzbereichen Fachwissen, Erkenntnisgewinnung, Kommunikation & Bewertung sowie zur Evaluation des Projekts. . In: Der Mathematische und Naturwissenschaftliche Unterricht – MNU 60(5) (2007), 304 - 313
Elster, D.: Contexts of Interest in the View of Students - Initial Results of the German and Austrian ROSE- Survey. . In: Journal of Biological Education 42(1), UK (2007), 1 - 9
Elster, D.: Mit SYSTEM zur Grundbildung. Ein Beitrag zur Diskussion im Bildungsstandards im Fach Biologie.. In: BIOSKOP - Zeitschrift der Austrian Biologist Association 5(2) (2007), 32 - 35
Elster, D.: Zum Interesse Jugendlicher an den Naturwissenschaften – Erste Ergebnisse der internationalen Vergleichserhebung ROSE (The Relevance of Science Education) . In: Plus Lucis –Zeitschrift der physikalisch-chemischen Gesellschaft in Österreich (3) , Universität Wien (2007), 2 - 8
Elster, D.: Im Reich der Sinne. . In: IPN-Blätter (02), Kiel: IPN (2006), 6 Link
Elster, D.: Welche Interessen haben Jugendliche an naturwissenschaftlichen Inhalten und Kontexten? - Erste Ergebnisse der ROSE-Erhebung in Deutschland und Österreich. In: BIOSKOP - Zeitschrift der Austrian Biologist Association 4(4) (2006), 15 - 18
Elster, D.: Action research in a process of school-based research.. In: Education Line Leeds (2005), 10 pages Link
Elster, Doris: EUDIST - Themenzentrierter naturwissenschaftlicher Unterricht in der Oberstufe der AHS. . In: Konrad Krainer (Hrsg) IMST²-Newsletter (5), IFF Klagenfurt (2003), 5
Elster, D.: Mädchenförderung im naturwissenschaftlichen Unterricht. In: H. Kühnelt (Hrsg) Plus Lucis (1) (2000), 20 - 23
Bartosch, Ilse & Elster, Doris: Die PINGuine kommen! . In: Krainer, K. (Hrsg.) Schulinnovationen (13), IFF Klagenfurt. (1998), 27 - 29
Elster, D.: Geschlechtssensibler Unterricht mit PING-Materialien. In: K.Krainer (Hrsg) Schulinnovationen (13), IFF Klagenfurt (1998), 34 - 37
Bartosch, I., Elster, D.: PING - Naturwissenschaften koordiniert unterrichten. Bericht über das Pilotprojekt zur Entwicklung eines Modells für handlungsorientierten fächerübergreifenden Unterricht in der Schule der 10 bis 14 Jährigen. In: H. Kühnelt (Hrsg) Plus Lucis 2 (1998), 10 - 15
Article in proceedings
Elster, Doris: Attitudes of Researchers and Students of Biosciences related to Issues of Responsible Research and Innovation. In: EDULEARN20 Proceedings. 12th International Conference on Education and New Learning Technologies Palma, Spain. 6-7 July, 2020. doi.org/10.21125/edulearn.2020, IATED Print (2020)
Ternieten, Malte; Elster, Doris: Diagnosis and Promotion of Decision-making Comeptences of Students with Methods of Internal Differentation in Biology Lessons . In: EDULEARN20 Proceedings. 12th International Conference on Education and New Learning Technologies Palma, Spain. 6-7 July, 2020. doi.org/10.21125/edulearn.2020 (2020)
Holzer, Julia; Elster, Doris: Testing of an Intervention to promote Students Intention Regarding Stem Cell Donation. In: EDULEARN20 Proceedings. 12th International Conference on Education and New Learning Technologies Palma, Spain. 6-7 July, 2020. doi.org/10.21125/edulearn.2020, IATED print (2020)
Ternieten, Malte; Hertz-Eichenrode, Miriam; Elster, Doris: Diagnose und Förderung der Bewertungskompetenz in einer Oberschule. In: Gemeinsame Jahrestagung der Fachsektion Didaktik der Biologie und der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik vom 09.-12. September 2019, Wien, Universität Wien (2019), 127
Müller, Nicklas; Elster, Doris: Modell zur Bewertung der Systemkompetenz aus fächerübergreifenden Perspektive. In: Gemeinsame Jahrestagung der Fachsektion Didaktik der Biologie und der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik "Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen" vom 09.-12. September 2019 , Wien, Universität Wien (2019), 77
Holzer, Julia; Elster, Doris: Welche Faktoren beeinflussen die Intention Jugendlicher für eine Stammzellenspende?. In: Gemeinsame Jahrestagung der Fachsektion Didaktik der Biologie und der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik "Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen" vom 09.-12. September 2019 , Wien, Universität Wien (2019), 72-73
Tenberg, Saskia; Elster, Doris: Wirkanalyse der Unterrichtseinheit zum "Guten Leben" zur Förderung der Einstellungen und Handlungsabsichten in Hinblick auf Natur- und Umweltschutz. In: Gemeinsame Jahrestagung der Fachsektion Didaktik der Biologie und der Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik "Naturwissenschaftliche Kompetenzen in der Gesellschaft von morgen" vom 09.-12. September 2019 , Wien, Universität Wien (2019), 119
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: Comparison of the Main Determinants Affecting Environmental Literacy in Singapore, Estonia and Germany. In: New Perspectives in Science Education International Conference (Edition 7), Florence, liberiauniversitaria edizioni (2018), 339-344
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: Experts' Opinions: What should teachers do for their professional development as environmental STEM literate individuals?. In: World STEM Education Conference (2018)
Müller, Nicklas; Elster, Doris : Promoting Teacher Students´ System Competence by the Development of a Syndrome Approach in an Interdisciplinary Semianr. In: New Perspectives in Science Education, Conference Proceedings 2018, Florenz (2018), 284-289
Elster, D.: Raising Awareness of Responsible Research and Innovation (RRI) in Biosciences. In: International Conference New Perspectives in Science Education, International Conference, 7th edition, Florence, liberiauniversitaria.edizioni (2018), 323-328
Eschweiler, Marie; Elster, Doris: Small Particles - Big Effect? A Teaching Unit to Foster Students' Risk Literacy Regarding Nanotechnology. In: Pixel (Ed.) New Perspectives in Science Education, Conference Proceedings 2018, Florenz (2018)
Kaya Volkan Hasan; Elster, Doris: Study on the Main Dimensions Affecting Environmental Literacy, and Environmental Perceptions Influencing Science Literacy. In: 13th National Science and Mathematics Education Congress, Denizli/TURKEY (2018)
Holzer, Julia; Elster, Doris: Wake Up - Sensitization of Students for Stem Cells Donation for Leukemia Patients. In: Pixel (Ed.) New Perspectives in Science Education, Conference Proceedings 2018, Florenz (2018)
Holzer, Julia; Elster, Doris: Empirische Studie zur Bereitschaft deutscher und spanischer Jugendlicher zur Stammzellenspende für Leukämiepatienten. In: Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im VBio 2017, Martin Luther Universität Halle-Wittenberg, 11.-14.09.2017, Halle a.d.Saale, Universitätsdruck (2017)
Kaya, Volkan Hasan; Elster, Doris: German Students' Environmental Literacy as a Starting Point for Science Teacher Education, International Teacher Education and Accreditation Congress, Istanbul, TURKEY., Instanbul (2017)
Elster, D.: Promotion of Environmental Literacy in Biology Teacher Education. In: ATEE (Eds) Changing perspectives and approaches in contemporary teaching, 42nd ATEE Conference 2017, 23-25 October 2017, Dubrovnik, Croatia., Faculty of Education, University of Osijek, Ctoatia (2017), 15
Elster, D., Barendziak, T., Birkholz, J.: Science Education as a trigger to attain Responsible Research and Innovation (RRI) in Biosciences. In: Pixel: New Perspectives in Science Education, Conference Proceedings 2017, Florence/Libreria Universitaria Edizioni (2017), 402-406
Elster, D., Holzer, J.: Which factors influence the Intention of stem cell donation for leukemia patients? A comparative study with German and Spanish adolescents. In: The International Consortium for Interdisciplinary Education about Health and the Environment (Eds) Health, Environment, and Education in a Post-Factural World: Can We Respond?, 11th Winter Meeting December 2-3rd, 2017, Cologne, University of Cologne (2017), 14
Elster, D., Barendziak, T.: Explain it with Videos - A New Approach in Biology Teacher Education. In: Edulearn16 Proceedings, 8th International Conference on Education and Learning Technologies, Barcelona, Spain, 4-6 July, 2106, Barcelona:IATED (2016), 8346-8351
Birkholz, J., Elster, D.: Über das Forschen reflektieren - Notwendigkeit oder Zeitverschwendung?. In: Abstractband der 17. Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband deutscher Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin (VBio) 23.-26.02.2015, München, Ludwigs Maximilians Universität und Technische Universität München (2015)
Elster, D.: BioScientix - A study program to link research and teaching. In: Proceedings of the IOSTE Regional Symposium and Brokerage Event HORIZO 2020, 24-26 April 2015, Istanbul, Turkey (2015)
Fingerhut, N., Pätzold, M., Elster, D.: Land unter in Tuvalu? Systemisch denken lernen durch den Syndromansatz. In: Gebhard, U., Hammann, M. & Knälmann, B.: Bildung durch Biologie- Abstractband der 20. internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FBdB) im VBIO und des Forums für Fachdidaktik und Schulbiologie, Hamburg: Universität Hamburg (2015), 260-261
Elster, D., Sozio, M.: On the Risk literacy of Young People in the Context of Nanotechnology. In: International Conference Newe Perspectives in Science Education - Abstracts, Florenz (2015)
Elster, D., Matzick, Y., Henning, K., Eilers, S.: Pflanzliche Biodiversität spannend vermitteln: IBSE Aktivität Mount Kinabalu. In: Gebhard, U., Hammann, M. & Knälmann, B.: Bildung durch Biologie- Abstractband der 20. internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FBdB) im VBIO und des Forums für Fachdidaktik und Schulbiologie, Hamburg:Universität Hamburg (2015), 252-253
Elster, D., Fingerhut, N.: Promoting System Thinking via the Syndrom Approach. In: International Conference Newe Perspectives in Science Education - Abstracts, Florenz (2015) Link
Elster, D., Barendziak, T., Reich, M.: Raising Standards in Pre-Service Teacher Education - the INQUIRE Course in Bremen. In: Heidi Schelhowe, Melanie Schaumburg (Hrsg.) Teaching is Touching the Future. Academic teaching within and across disciplines., Bielefeld: Webler (2015) Link
Schultz-Siatowski, A., Elster, D.: Welche Defizite zeigen Studierende beim Lösen komplexer Experimentalaufgaben?. In: Gebhard, U., Hammann, M. & Knälmann, B.: Bildung durch Biologie- Abstractband der 20. internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FBdB) im VBIO und des Forums für Fachdidaktik und Schulbiologie, Hamburg: Universität Hamburg (2015), 174-175
Gräntzdörffer, A., Elster, D.: Welchen Einfluss haben Naturbegegnung, Naturverbundenheit und Umweltidentität auf die Intention, umweltgerecht zu handeln?. In: Gebhard, U., Hammann, M. & Knälmann, B.: Bildung durch Biologie- Abstractband der 20. internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FBdB) im VBIO und des Forums für Fachdidaktik und Schulbiologie, Hamburg: Universität Hamburg (2015), 127-128
Eschweiler, M., Birkholz, J., Elster, D.: What do Student-teacher learn in a School-based Environmental Course?. In: International Conference Newe Perspectives in Science Education - Abstracts, Florenz (2015) Link
Birkholz, J., Elster, D.: Wirkung mehrfacher Besuche des basci Schülerlabors und Reflexionsgespräche auf das Wissenschaftsverständnis. In: Gebhard, U., Hammann, M. & Knälmann, B.: Bildung durch Biologie- Abstractband der 20. internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FBdB) im VBIO und des Forums für Fachdidaktik und Schulbiologie, Hamburg: Universität Hamburg (2015), 205-206
Elster, D., Barendziak, T., Haskamp, F., Kastenholz, L.: Biodiversity Loss and Climate Change: Inquiry in the Pre-service Teacher Education. In: C. P. Constantinou, N. Papadouris & A. Hadjigeorgiou (Eds.), E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning. Part strand 13: Pre-service Teacher Education, Nicosia, Cy (2014), 177-187
Elster, D., Kuhn, J.: Bond to nature. Effect of nature experience on environmental attitude and behavior.. In: International Conference iSER (International Society of Educational Research) 29th October-01st November 2014, Kappadocia, Turkey, iSER (2014), 12
Gräntzdörffer, A., Elster, D.: Einstellung Jugendlicher zu Natur und Umwelt aus südafrikanischer und deutscher Perspektive. In: Tagungsband der 16. internationalen Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, 24.02.-27.02.2014, Trier / Universität Trier (2014), 112-113
Birkholz, J., Elster, D.: Entwicklung von Wissenschaftsverständnis durch mehrfache Besuche des basci Schülerlabors. In: Tagungsband der 16. internationalen Frühjahrsschule der Fachsektion Didaktik der Biologie im Verband Biologie, Biowissenschaften und Biomedizin in Deutschland, 24.02.-27.02.2014, Trier / Universität Trier (2014), 46-47
Elster, D.: It's my choice. Women in STEM studies.. In: Prceedings of the 2nd Scientix Conference, 24th-26th October, 2014, Brüssel, Belgium (2014) Link
Henning, K., Elster, D.: Nature or Highway? Enhancement of Biodiversity in an IBSE School project. In: Proceedings of the 2nd Scientix Conference, 24th-26th October 2014, Brüssel, Belgium (2014)
Elster, D., Barendziak, T., Reich, M.: Raising Standards in Preservice Teacher Education - the INQUIRE Course in Bremen. In: Teaching is Touching the Future: Academic Teaching within and across the Disciplines, 25th-26th September 2014, University of Bremen (2014), 17-18
Eilers, S., Matzick, Y., Henning, K., Elster, D.: Sparkling IBSE: Hummingbird seeks Bromeliad. In: 2nd Scientix Conference, 24th-26th October 2014, Brüssel, Belgium (2014) Link
Elster, D., Abel, C.: Stings of Roses. Learning with mysteries in a context of sustainable development. In: International Conference iSER (International Society of Educational Research) 29th October-01st November 2014, Kappadocia, Turkey (2014), 34
James, A., Elster, D., Wischmann, F., Swart, M., Pillay, D.: Subject-related mentoring in science teacher education from a German and South African perspective. In: XVI International Symposium IOSTE Science and Technology Education for Development, Citizenship and Social Judgement, 21st-27th September 2014, Kuching, Borneo (2014)
Elster, D., Barendziak, T., Haskamp, F., Kastenholz, L.: Course INQUIRE for Teacher Students: What is its impact?. In: INQUIRE Conference 2013. Raising Standards Through Inquiry - Professional Development in the Natural Environment. Conference Papers and Workshops. July 9-10, 2013, Royal Botanic Gardens, Kew, London , London: BGCI (2013), 37-41
Elster, D., Mauk, V.: First-Year Students' Priorities and Choices in STEM Studies. In: ICERI2013 Proceedings 6th International Conference of Education, Research and Innovation ICERI 2013, Seville, Spain 18-20 November 2013 , Seville, Spain: IATED [ISBN: 978-84-616-3847-5; ISSN: 2340-1095] (2013), 5063-5064 Link
Elster, D.: First-Year Students' Priorities and Choices in STEM Studies - IRIS Findings from Austria and Germany. In: IOSTE Eurasian Regional Symposium & Brokerage Event HORIZON 2020; Symposium Programme and Abstracts, 30 October - 01 November 2013, Antalya [ISBN 978-605-355-215-4] (2013), 59 Link
Elster, D.: INQUIRE for Students - How to promote inquiry based learning?. In: New Perspective in Science Education, Conference Proceedings 2013, Florence, March 14th-15th 2013, Florence, Italy: Libreriauniversitaria.it [ISBN: 978-88-6292-351-4] (2013), 337-341 Link
Elster, D., Matzick, Y.: Kolibri seeks Bromelia - Sparkling IBSE activities. In: INQUIRE Conference 2013. Raising Standards Through Inquiry - Professional Development in the Natural Environment. Conference Papers and Workshops. July 9-10, 2013, Royal Botanic Gardens, Kew, London , London/BGCI (2013), 131-132
Elster D.: Prevent Plant Blindness through Inquiry - Results of the European Project INQUIRE. In: ICERI2013 Proceedings 6th International Conference of Education, Research and Innovation ICERI 2013, Seville, Spain 18-20 November 2013 , Seville, Spain: IATED [ISBN: 978-84-616-3847-5; ISSN: 2340-1095] (2013), 1522-1531 Link
Elster, D., Barendziak, T., Kastenholz, L., Haskamp, F.: Raising Standards through INQUIRE in Pre-Service Teacher Education. In: IOSTE Eurasioan Regional Symposium & Brokerage Event HORIZON 2020; Symposium Programme and Abstracts, 30 October - 01 November 2013, Antalya [ISBN 978-605-355-215-4] (2013), 38 Link
Schultz-Siatkowski, A., Elster, D.: Biologische Experimente mathematisch auswerten: Wie kompetent sind Leahramtsstudierende?. In: 14. Frühjahrsschule 2011 der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBio, 12.-15. März 2012 in Bremen, Aachen / Shaker (2012), 29-30
Elster, D., Mauk, V.: First-year students priorities and choices related to Science and Technology Education. In: Proceedings of the 9th International Conference ERIDOB (European Research in Didactics of Biology), 18th to 22nd September 2012, Berlin Germany (2012)
Kapelari, S., Regan, E., Dillon, J., Elster, D., Willison, J., Vergou, A., Bromley, G.: Initiating inquiry-based science education in out door learning sites: issues and challenges, University Leicester, UK (2012)
Kapelari, S., Regan, E., Dillon J., Elster, D., Vergou, A., Bromley., G.: Initiating inquiry-based science education in outdoor learning sites: Issues and challenges. In: The Fibonacci Project European Conference: Inquiry-based Science and Mathematicis Education: Bridging the gap between education research and practice; 26-27th April 2012, University Leicester, UK, University Leicester, UK (2012), 65 Link
Kapelari, S., Regan, E., Bonomi, C., Dillon, J., Willison, J., Vergou, A., Shepker,H., Elster, D: Initiating inquiry-based science education in outdoor learning sites: issues and challenges. In: Paper presented at Second European Fibonacci Conference in Leicester, 26-27 April 2012, Leicester, University Press (2012) Link
Elster, D.: INTERESTS, RECRUITMENT AND GENDER: UNDERSTANDING STUDENTS? PRIORITIES AND CHOICES IN STEM STUDIES IN AUSTRIA AND GERMANY. In: International Symposium IOSTE Science and Technology Education for Development, Citizenship and Social Judgement; Oct 28th - Nov.3rd, 2012, Hammamet, Tunesia (2012)
Elster, D.: Reform in Biology Education: Teachers and Researchers in a Process of Negotiation.. In: Proceedings of the binual conference ESERA, Lyon 2012, E-book (2012), 7
Andreeva, A., Elster, D., et al.: The INQUIRE Project and Some Ideas for Activities Related to Biodiversity and Climate Change. In: ESTABLISH Teacher Conference: Teaching at the Heart of Learning, 7th-9th June 2012, University of Dublin, Dublin, Ireland, University of Dublin (2012)
Elster, D., Glade, U., Herrmann, S., Schultz-Siatkowski, A.: Backstage Science - Forschungsbasiertes Lernen im Oberstufenlabor. In: FDdb(Hrsg.): Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im Vbio "Didaktik der Biologie - Standortbestimmung und Perspektiven" 12.-16.September 2011, Bayreuth: Universitätsdruck (2011), 92-93
Elster, D., Möller, J., Ritter, U.: Bio-diverse Ideas for a Sustainable Future: the European Project INQUIRE. In: 41th Annual Meeting of the Ecological Society of germany, Austria and the Switzerland, 5th-9th September 2011, Press University Oldenburg, Oldenburg / Universität Oldenburg (2011), 294
Herrmann, S., Elster, D.: Bioinvasion of the Pacific Oyster in the Wadden Sea: Biology Education in the Context of Sustainibility. In: 41th Annual Meeting of the Ecological Society of germany, Austria and the Switzerland, 5th-9th September 2011, Oldenburg / Universität Oldenburg (2011), 295-296
Mauk, V., Elster, D.: Einflussfaktoren der Wahl naturwissenschaftlicher Studiengänge. In: FDdb(Hrsg.): Internationale Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDdB) im Vbio "Didaktik der Biologie - Standortbestimmung und Perspektiven" 12.-16.September 2011, Bayreuth / Universität Bayreuth (2011), 184-185
Mauk, V. & Elster D.: Einflussfaktoren der Wahl naturwissenschaftlicher Studiengänge. In: Didaktik der Biologie: Standortbestimmung und Perspektiven, Bayreuth: Universitätsdruck (2011), 182-183
Mauk, V. & Elster, D.: Einflussfaktoren der Wahl naturwissenschaftlicher Studiengänge in Österreich ? das EU Projekt IRIS . In: 13. Frühjahrsschule 2011 der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBio, Universität Duisburg-Essen (2011), 91-92
Herrmann, S. & Elster, D.: Fachbezogene Kommunikation im Oberstufenlabor zum Thema "Bioinvasion im Wattenmeer". In: 13. Frühjahrsschule 2011 der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBio, Universität Duisburg-Essen (2011), 85-86
Schultz-Siatkowski, A. & Elster, D.: Mathematische Auswertung von biologischen Experimenten: Wie kompetent sind Lehramtsstudierende?. In: 13. Frühjahrsschule 2011 der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBio, Universität Duisburg-Essen (2011), 89-90
Wischmann, F. & Elster, D.: Mentoring im fachbezogenen Schulpraktikum - eine Analyse der Reflexionsgespräche. In: 13. Frühjahrsschule 2011 der Fachsektion Didaktik der Biologie im VBio, Universität Duisburg-Essen (2011), 83-84
Elster, D.: Reform in Biology Education: Teachers and Researchers in a Process of Negotiation . In: International Conference ESERA, University Press Lyon (2011)
Elster, D.: Around the World. How Do Learners From Different Countries Relate to Environmental Issues?. In: Proceedings of the International Conference Environment and Health in Science Education, Zürich/Universität Zürich (2010), 5-6
Elster, D.: Attitudes of biology teacher students towards fostering competence-oriented teaching . In: Proceedings of the NARST Annual International Conference, March 20th till 24th, 2010, Philadelphia (2010), 10 pages (CD-Rom)
Elster, D.: Biology teacher students as targets and agents of change. In: Proceedings of the IV International IOSTE Congress, Bled, Slovenia (2010)
Schultz-Siatkowski, A., Elster, D.: Einstellungen von Biologielehrkräften zur Kompetenzorientierung im Biologieunterricht. In: Nitz, S., Schreiber, M., Münchhoff, K.. 12. Internationale Frühjahrsschule des VBio 16.-18.04.2010 Neumünster, Universität Kiel (2010), 58-59
Elster, D.: Teachers as Targets and Agents of Change. In: Proceedings of the World Conference ICASE, Tartu, Estonia (2010), 3 pages
Lücken, M., Elster, D.: Überprüfung von Kriterien für den Erfolg von Lerngemeinschaften zur Implementation kompetenzorientierten Unterrichts. . In: Tagungsband der Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDDB) im VBIO. „Heterogenität erfassen – individuell fördern im Biologieunterricht“. 21.- 25. September 2009, Kiel, Deutschland (2009)
Elster, D.: Attitudes of biology teacher students towards fostering competency-oriented teaching of biology: the Austrian project biokomp. . In: Proceedings of the International Conference ESERA (European Science Education Research Association), August 31st-September 4th, 2009, Istanbul, Turkey (2009)
Elster, D.: Boundary Crossing in Biology Teacher Education. . In: CROSSNET – Crossing Boundaries in Science Teacher Education. Collected papers for the final international conference in Vienna, May 25th-27th, 2009, University of Vienna (2009), 149-153
Elster, D.: Boundary Crossing in Biology Teacher Education. . In: Proceedings of the International Conference ESERA (European Science Education Research Association), August 31st-September 4th, 2009 , Istanbul, Turkey (2009)
Elster, D.: Changing the Way of Teaching through Professional Development in Learning Communities: the ‘Biology in Context’ Program. . In: Proceedings of the Annual International Conference NARST (National Association for Research in Science Teaching) ‘Grand Challenges and Great Opportunities in Science Education’, April 17th to 21st 2009, Garden Grove, Orange County, USA (2009)
Elster, D.: Crossing Boundaries in Learning Communities of Teachers and Researchers. In: Proceedings of the 13th Biennial Conference EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) ‘Fostering Communities of Learners’. August 25th-29th, 2009. , Amsterdam, The Netherlands (2009)
Elster, D. : Kompetenzen fördern im Biologieunterricht – ein Blick nach Österreich. . In: Tagungsband des 100. Bundeskongresses des Deutschen Vereins zur Förderung des mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterrichts (MNU) vom 05.-09.April 2009,, Universität Regensburg, Deutschland (2009), 56
Elster, D.: Lehrerprofessionalisierung zur Umsetzung der Bildungsstandards in Deutschland. . In: Kompetenzmodelle und Bildungsstandards. Aufgaben für die naturwissenschaftsdidaktische Forschung. Tagungsband der GDCP Schwerpunkttagung an der Pädagogischen Hochschule Nordwestschweiz,, Basel Schweiz (2009), 14
Elster, D.: Mentoring in Biology Teacher Education. . In: Proceedings of the International Conference ESERA (European Science Education Research Association), August 31st-September 4th, 2009 , Istanbul, Turkey (2009)
Elster, D.: Student-teachers Attitudes to foster Competence-oriented Teaching and Learning – Initial Results of the Austrian Project Biokomp. . In: Proceedings of the International Conference ECER (European Conference on Educational Research) ‘Theory and Evidence in European Educational Research’, September 28th – 30th, 2009 , Vienna, Austria (2009)
Elster, D.: Subject related Mentoring in Biology Teacher Education . In: Proceedings of the Annual International Conference NARST (National Association for Research in Science Teaching) ‘Grand Challenges and Great Opportunities in Science Education’, April 17th to 21st 2009 , Garden Grove, Orange County, USA (2009)
Elster, D.: Biology in Context: Teachers´ Professional Development in Learning Communities. . In: Proceedings of the NARST Annual International Conference (National Association for Research in Science Teaching) „Impact of Science Education Research on Public Policy”, Baltimore, USA, March 29th till April 2nd, 2008., Baltimore USA (2008)
Lücken, M., Elster, D.: Changing the Way of Teaching through Professional Development in Learning Communities. The Biology in Context Program. . In: Abstracts of the NARST Annual International Conference (National Association for Research in Science Teaching) „Impact of Science Education Research on Public Policy”, Baltimore, USA, March 29th till April 2nd, 2008. , Baltimore, USA (2008), 283
Elster, D.: Crossing Boundaries in Biology Teacher Education. . In: Abstracts of the NARST Annual International Conference (National Association for Research in Science Teaching) „Impact of Science Education Research on Public Policy”, Baltimore, USA (2008)
Elster, D.: Knowledge Transfer and Educational Practice: How teachers handle new information about Austrian Landscape research. . In: Proceedings of the International Conference Form it „Bridging the Gap between Research and Science Education”, Vienna, 12th till 14th March 2008., University Vienna (2008)
Elster, D.: Learning Communities to foster Professional Development in Teacher Education. . In: From Teaching to Learning? Proceedings of the ECER (European conference of Educational Research). Gothenburg, Sweden, from 10th to 12th September 2008 (2008)
Elster, D.: Learning Communities to foster Professional Development in Teacher Education. . In: From Teaching to Learning? Proceedings of the ECER (European conference of Educational Research). In Gothenburg, Sweden, from 10th to 12th September 2008. , Gotheburg, Sweden (2008)
Elster, D.: Lernen und Forschen in Lerngemeinschaften . In: Lehrerinnen und Lehrer lernen. Konzepte und Befunde zur Lehrerfortbildung. Abstractband der OEFEB Konferenz (Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungsbereich). Klagenfurt, 15. - 17. September 2008, Universität Klagenfurt (2008), 56
Elster, D., Lücken, M., Prechtl, H. : Professional Development and Teacher Learning. . In: Proceedings of the seventh ERIDOB congress (European Researchers in Didactics of Biology) in Woudschoten Conference Center, Zeist, The Netherlands, from September 16th to 20th 2008 (2008), 36
Elster, D., Lücken, M., Prechtl, H.: Professional Development and Teacher Learning. . In: Proceedings of the seventh ERIDOB congress (European Researchers in Didactics of Biology) in Woudschoten Conference Center, Zeist, The Netherlands, from September 16th to 20th 2008 (2008) Link
Elster, D.: Subject-related Mentoring in Biology Teacher Education. . In: Proceedings of the NARST Annual International Conference (National Association for Research in Science Teaching) „Impact of Science Education Research on Public Policy”, March 29th till April 2nd, 2008 (CD-Rom), Baltimore, USA (2008), 10 pages
Elster, D.: Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern zur Überwinterung von Wirbeltieren.. In: Tagungsband des 99. Bundeskongresses des Deutschen Vereins zur Förderung des mathematischen und naturwissenschaftlichen Unterrichts (MNU). Technische Universität Kaiserslautern, 16. bis 20. März 2008 (2008), 58
Lücken, M, Elster, D.: “Biology in Context”: Using Learning Communities to Realize Context- and Competence Oriented Biology Education. . In: In: Proceedings of the seventh ERIDOB congress (European Researchers in Didactics of Biology) in Woudschoten Conference Center, Zeist, The Netherlands, from September 16th to 20th 2008 (2008)
Lücken, M., Elster, D. & Prechtl H. : Attitudes, environmental factors and self-efficacy as predictors for teachers´behaviour – First results of the evaluation of the German project “Biologie im Kontext” (biology in context) . In: In: European Science Education Association (Ed.) ESERA 2007 European Science Education Research Association International Conference.21.-25.September 2007 , Malmö: ESERA, Malmö University (2007), 245
Lücken, M. & Elster, D. : Einstellungen, Schulumfeld und Wahrgenommene Verhaltenskontrolle als Prädiktoren von Lehrkraftverhalten – Ergebnisse aus der Evaluation von Biologie im Kontext . In: In: H. Bayrhuber, D. Hötteke & H. Vogt (Hrsg.) Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung – empirische Forschung in den Fachdidaktiken. 3. Kongress der Gesellschaft für Fachdidaktik (GFD), Kassel: Universität Kassel (2007), 43
Lücken, M. & Elster, D. : Einstellungen, Schulumfeld und Wahrgenommene Verhaltenskontrolle als Prädiktoren von Lehrkraftverhalten – Ergebnisse aus der Evaluation von Biologie im Kontext . In: In: H. Bayrhuber, U. Harms, D. Krüger, A. Sandmann, U. Unterbruner, A. Upmeier zu Belzen & H. Vogt (Hrsg.) Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften. Internationale Tagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im Verein deutscher Biologe, Kassel: Universität Kassel (2007), 139 -143
Elster, D.: Learning Communities in Science Teacher Education – A German Contribution to the European Project CROSSNET. . In: In: Universities Council for the Education of Teachers (Ed.) 32nd annual ATEE Conference “Equity and Diversity in Teacher Education.” 26.-29. September 2007 , Wolverhampton: University of Wolverhampton – School of Education. (2007), 58-59
Couso, D. & Elster, D. : Raising Teachers´ Voices in School-based Initiatives in Spain and Austria . In: In: European Science Education Association (Ed.) ESERA 2007 European Science Education Research Association International Conference.21.-25.September 2007, Malmö: ESERA, Malmö University. (2007), 254
Elster, D.: Teachers´ Professional Development in Learning Communities – First Results of the Qualitative Evaluation within the Project Biology in Context. . In: In: European Science Education Association (Ed.) ESERA 2007 European Science Education Research Association International Conference. 21.-25.September 2007 , Malmö: Malmö University. (2007), 245
Wegner, J., Elster, D. & Bayrhuber, H.: Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I zur Überwinterung von Wirbeltieren. . In: In: H. Bayrhuber, U. Harms, D. Krüger, A. Sandmann, U. Unterbruner, A. Upmeier zu Belzen & H. Vogt (Hrsg.) Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften. Internationale Tagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im Verein deutscher Biologe, Kassel: Universität Kassel (2007), 105-109
Wegner, J., Elster, D. & Bayrhuber, H. : Vorstellungen von Schülerinnen und Schülern der Sekundarstufe I zur Überwinterung von Wirbeltieren. . In: In: H. Bayrhuber, D. Hötteke & H. Vogt (Hrsg.) Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung – empirische Forschung in den Fachdidaktiken. 3. Kongress der Gesellschaft für Fachdidaktik (GFD), Kassel: Universität Kassel (2007), 67
Elster, D.: Zum Interesse Jugendlicher an naturwissenschaftlichen Inhalten und Kontexten – Ergebnisse der ROSE Erhebung . In: In: H. Bayrhuber, U. Harms, D. Krüger, A. Sandmann, U. Unterbruner, A. Upmeier zu Belzen & H. Vogt (Hrsg.) Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften. Internationale Tagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im Verein deutscher Biologe, Kassel: Universität Kassel (2007), 227-231
Elster, D.: Zum Interesse Jugendlicher an naturwissenschaftlichen Inhalten und Kontexten – Ergebnisse der ROSE Erhebung. . In: In: H. Bayrhuber, D. Hötteke & H. Vogt (Hrsg.) Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung – empirische Forschung in den Fachdidaktiken. 3. Kongress der Gesellschaft für Fachdidaktik (GFD) , Kassel: Universität Kassel (2007), 22
Elster, D.: Contexts of Interest – Relevant Science Education in the View of Students. *. In: In: J.Osborne, D. Zandvliet, J.Tillotsen, J. Shymansky & F.A. Pamela (Eds.) NARST Conference Proceedings: Learning in Informal and Formal Contexts (CD-Rom). , San Francisco (USA): National Association for Research in Science Teaching (NARST) (2006), 10 pages
Elster, D.: In welchen Kontexten sind naturwissenschaftliche Inhalte für Mädchen interessant? - Neue Ergebnisse zum Interesse von Mädchen an den Naturwissenschaften. . In: In Hedwig-Kohn-Verein e.V. & Deutsche Physikalische Gesellschaft (Hrsg.), 10. Deutsche Physikerinnentagung , Berlin: Hahn-Meitner Institut der Technischen Universität Berlin. (2006), 32
Elster, D., Bayrhuber, H. : Learning Biology in Student-Relevant Contexts. . In: In: Suan Yoong, Mokhetar Ismail, Fatimah Salleh, Fong Soon Fook, Lim Chap Sam and Melissa Ng Lee Yan: Science and Technology Education in the Service of Humankind. Proceedings of the XII IOSTE (International Organisation for Science and Technology Educat, Universiti Sains Malaysia: Penag, Malaysia. (2006), 275-281
Elster, D., Bayrhuber, H., Prechtl, H. : Lehrerprofessionalisierung in Lerngemeinschaften – Erste Ergebnisse der qualitativen Evaluation im Projekt Biologie im Kontext (bik). . In: In: Lemmermöhle, D., Bögeholz, S., Hasselhorn, M. (Eds.) Professionell Lehrern – Erfolgreich Lernen. 3. Göttinger Fachtagung für empirische Unterrichts- und Schulforschung , ZEUS Zentrum für empirische Unterrichts- und Schulforschung der Georg-August-Universität Göttingen. (2006)
Bayrhuber, H., Elster, D. : Outcome orientation of biology teaching. . In: In: Suan Yoong, Mokhetar Ismail, Fatimah Salleh, Fong Soon Fook, Lim Chap Sam and Melissa Ng Lee Yan: Science and Technology Education in the Service of Humankind. Proceedings of the XII IOSTE (International Organisation for Science and Technology Educat, Universiti Sains Malaysia: Penag, Malaysia. (2006), 309-406
Elster, D.: Teachers´ Professional Development in Learning Communities. . In: Proceedings of the ECER Conference (European Educational Research Association). Transforming Knowledge. Universite de Geneve. 14.-16. September 2006. , Geneve: University of Geneve. (2006)
Elster, D.: Teachers´ Voices in Learning Communities – First Results of the Qualitative Evaluation within the Project Biology in Context. . In: Proceedings of the ERIDOB Conference (European Researchers in Didactics of Biology). Institute of Education University of London. 11. – 14. September 2006., London: University of London. (2006)
Elster, D.: Teachers´ Voices in School-Based Innovations. . In: In: CARN (The Collaborative Action Research Network) (Ed.), Extending Professionalism, Improving Practice: Exploring the Impact of Action Research , Nottingham: Univ. of Nottingham. (2006), 50
Elster, D.: Action research in a process of school-based development - the Austria contribution to the EUDIST - project . In: Proccedings of the International ESERA Conference., Barcelona / Spain (2005)
Elster, D.& Kühnelt, H. : Action Research in a Process of School-Based Development in Austria. . In: In: R.Pinto´& D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research of Enhancing Students´ Interests in Learning Science (CD-Rom). , Barcelona: UAB; Univ. Pomeu Fabra (2005), 10 pages
Elster, D.: Bildungsstandards für das Fach Biologie . In: Tagungsband der Österreichischen Vereiningung für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (OEFEB), Universität Linz/Österreich. (2005)
Elster, D.: Mirroring Practice. Practitioner Research within the Training for Teachers of Biology and Physics. . In: In: Ponte, P.& Smit, B. (Eds.) Quality of Practitioner Research. What´s it about, what´s it for and what next? Proceedings of the International Practitioner Research Conference & Action Research Network (CARN) Conference (PRAR/CARN 200, Tilburg: Fontys University of Professional Education / OSO. (2005), 10 pages
Elster, D.: Mirroring Practice. Practitioner research within the training of teachers. . In: Proceedings of the International CARN Conference , Leiden / Netherlands. (2005)
Lang, M., Hansen., H., Elster, D., & Bünder, W. : The Curriculum Workshop: A collaborative approach for professional development and school improvement - Experiences of the transnational European project EUDIST. In R.Pinto´& D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research of Enhancing Students´Interests in Learning Science (CD-Rom). . In: In R.Pinto´& D. Couso (Eds.), Proceedings of the Fifth International ESERA Conference on Contributions of Research of Enhancing Students´Interests in Learning Science (CD-Rom). , Barcelona: UAB; Univ. Pomeu Fabra (2005), 10 pages
Elster, D.: The European project EUDIST. . In: Proceedings of the International ECER Conference. , Dublin / Irland (2005)
Elster, D.: Vom Lerngewinn Studierender bei schulisch universitären Kooperationsprojekten . In: In: H. Bayrhuber et al (Hrsg), Bildungsstandards Biologie. Internationale Tagung der Sektion Biologiedidaktik im VDBiol, Bielefeld, 27.Februar bis 4. März 2005 . , Kassel: Verband Deutscher Biologen, Sektion Biologiedidaktik; Univ.Kassel, FB 18. (2005), 131 - 134
Szybek, P., Elster D. : Knowledge production in action research – deliberation or display of creativity? . In: Proceedings of the Annual European Congress ECER, Rethymnion / Kreta (2004)
Lang, M., Elster D. : Planning school-based collaborative teacher education in a discourse across subjects. . In: Proceedings of the International IOSTE Symposium, Lublin.Poland (2004)
Elster, D. : Was macht naturwissenschaftlichen Unterricht für Mädchen und Buben interessant? . In: Tagungsband des Begabtenförderungskongresses , Universität Salzburg, Österreich (2004)
Lang, M., Hansen, H., Bünder, W., Elster, D., Kühnelt, H.: Developing Best Practices for School-Based Science Teacher Education . In: Proceedings of the International Conference ESERA Symposium. (2003), 10 pages
Polykopien
Elster, D., Neugebauer K.: Nanotechnologie auf Scientix, Universität Bremen (2014), 30 S.
Elster, D., Dünder, D., Minor, N.,Ollesch, S., Schultz-Siatkowski, A.,Seidel, K., Siefert, Ch, Siemer, K., Wortmann, A.: Forscherheft für kleine Forscher: Hören, riechen, schmecken - hier kannst du viel entdecken.. In: Kinderuni Bremen 24.-26.03.2010, Universität Bremen (2010), 40
Bayrhuber, H., Prechtl, H., Bögeholz, S., Elster, D., Hammann, M., Hößle, C., Linser, M, Lücken, M., Nerdel, C., Sandmann, A.: BMBF Abschlussbericht des Projektes Biologie im Kontext, Kiel: IPN (2009), 120
Elster, D.: Themenzentrierter naturwissenschaftlicher Unterricht in der Oberstufe der allgemein bildenden höheren Schule. Nationale Ergebnisse des Projektes EUDIST. Fallstudie Österreich. . In: EU-Abschlussbericht., Kiel IPN (2005), 10
Elster, Doris: EUCISE (European Cooperation for Integrated Science Education) Entwicklung und Evaluation eines internationalen Lehrganges zur Lehrer/innenbildung in den Naturwissenschaften. Endbericht. , BMBWK: Wien (2000), 200
Elster, Doris: Umweltbildung und Naturerfahrung. Entwicklung und Evaluation eines praxisrelevanten Ausbildungsmoduls für Lehramtsstudent/innen der Biologie und Umweltkunde. Endbericht. , BMBWK: Wien (2000), 180
Das Leitkonzept des Lebendigen : Das Leitkonzept des Lebendigen. , Pädagogisches Institut der Stadt Wien: Eigendruck (1998), 15
Elster, Doris: Unterrichtsplanung nach dem PING- Konzept. , Pädagogisches Institut der Stadt Wien: Eigendruck (1998), 12
Elster, Doris: Unterrichtspraxis nach PING - Handreichung für Lehrerinnen und Lehrer, Pädagogisches Institut der Stadt Wien: Eigendruck (1998), 20
Elster, Doris: Fächerübergreifendes offenes Lernen in der Oberstufe. Studienreihe "PFL - Naturwissenschaften", Nr. 18, IFF Klagenfurt. In: Studienreihe Pädagogik und Fachdidaktik (PFL) (18), Schriftenreihe des Instituts für Forschung im Bildungswesens der Universität Klagenfurt IFF (1996), 125
Elster, Doris: Zum Vorkommen von Potamogeton punctatus im freien Wasser des Neusiedlersees. Hausarbeit zur Erlangung der Lehrberechtigung im Fach Biologie und Umweltkunde. , Universität Wien. (1982), 185
Last change: 31.7.2023