Physikdidaktik
Start Staff Projects Publications Contact Imprint

Unilogo Uni Bremen Unilogo Fachbereich 1 

Unilogo

Didactics of Physics - Projects

Back to projects

Biologie im Kontext

Period: 01.01.2005 - 01.01.2009
Project management: Prof. Dr. Doris Elster
Financing:
Cooperation:
Members:


Publications:


Book
Elster, D.: Zum Interesse Jugendlicher an den Naturwissenschaften Ergebnisse der ROSE Erhebung aus Deutschland und Österreich, Aachen: Shaker (2010), 31
Article in books
Elster, D., Wegner, J.: Ein Fund im Winter. Eine Aufgabe zur Förderung der fachbezogenen Kommunikation.. In: Prechtl, H. & Schroeter, B.: Biologie im Kontext. (im Druck), Frankfurt / Aulis (2011)
Arndt, M., Boljen, E., Klimant, A., Elster, D.: Milchschnitte - lecker und gesund?! Eine Aufgabe zur Förderung der fachbezogenen Kommunikation.. In: Prechtl, H. & Schroeter, B.: Biologie im Kontext. (im Druck), Frankfurt / Aulis (2011)
Lücken, M., Elster, D.: The role of learning communities in implementing context- and competence-oriented biology instruction . In: Tasar, M.F., Cakmakci, G.: Contemporary Science Education Research: Preservice and Inservice Teacher Education, Ankara, Turkey: Pegem Akademi. (2010), 229-238
Elster, D. : Lehrerprofessionalisierung in Lerngemeinschaften - Erste Ergebnisse der qualitativen Evaluation im Projekt Biologie im Kontext (bik). In: Lemmermöhle, D., Rothgangel, M., Bögeholz, S., Hasselhorn, M. & Watermann, R. (Hrsg) Professionell Lehren - erfolgreich Lernen, Münster: Waxmann (2008), 87 - 97
Article in journals
Elster, D.: Learning Communities in Teacher Education. The Impact of e-Competence.. In: International Journal of Science Education 32 (16), Routledge/ Taylor & Francis (2010), 2185 - 2216 Link
Elster, D.: Biology in Context: teachers´ professional development in learning communities. . In: Journal of Biological Education (JBE) 43(1) (2009), 53-61
Bayrhuber, H., Bögeholz, S., Elster, D., Hößle, C., Lücken, M., Mayer, J., Nerdel, C., Neuhaus, B., Prechtl, H., Sandmann, A.: Biologie im Kontext (bik) - Ein Programm zur Kompetenzförderung durch Kontextorientierung im Biologieunterricht und zur Unterstützung von Lehrerprofessionalisierung. . In: Der Mathematische und Naturwissenschaftliche Unterricht – MNU 60(5) (2007), 282 - 286
Bayrhuber, H., Bögeholz, S., Eggert, S., Elster, D., Grube, C., Hößle, C., Linsner, M., Lücken, M., Mayer, J., Mittelsten Scheid, N., Möller, A., Nerdel, C., Neuhaus, B., Prechtl, H., Sandmann, A., Schmiemann, P., Schoormans, G.: Biologie im Kontext (bik) - Erste Forschungsergebnisse zu den Kompetenzbereichen Fachwissen, Erkenntnisgewinnung, Kommunikation & Bewertung sowie zur Evaluation des Projekts. . In: Der Mathematische und Naturwissenschaftliche Unterricht – MNU 60(5) (2007), 304 - 313
Article in proceedings
Lücken, M., Elster, D.: Überprüfung von Kriterien für den Erfolg von Lerngemeinschaften zur Implementation kompetenzorientierten Unterrichts. . In: Tagungsband der Internationalen Tagung der Fachsektion Didaktik der Biologie (FDDB) im VBIO. „Heterogenität erfassen – individuell fördern im Biologieunterricht“. 21.- 25. September 2009, Kiel, Deutschland (2009)
Elster, D.: Changing the Way of Teaching through Professional Development in Learning Communities: the ‘Biology in Context’ Program. . In: Proceedings of the Annual International Conference NARST (National Association for Research in Science Teaching) ‘Grand Challenges and Great Opportunities in Science Education’, April 17th to 21st 2009, Garden Grove, Orange County, USA (2009)
Elster, D.: Lehrerprofessionalisierung zur Umsetzung der Bildungsstandards in Deutschland. . In: Kompetenzmodelle und Bildungsstandards. Aufgaben für die naturwissenschaftsdidaktische Forschung. Tagungsband der GDCP Schwerpunkttagung an der Pädagogischen Hochschule Nordwestschweiz,, Basel Schweiz (2009), 14
Elster, D.: Biology in Context: Teachers´ Professional Development in Learning Communities. . In: Proceedings of the NARST Annual International Conference (National Association for Research in Science Teaching) „Impact of Science Education Research on Public Policy”, Baltimore, USA, March 29th till April 2nd, 2008., Baltimore USA (2008)
Lücken, M., Elster, D.: Changing the Way of Teaching through Professional Development in Learning Communities. The Biology in Context Program. . In: Abstracts of the NARST Annual International Conference (National Association for Research in Science Teaching) „Impact of Science Education Research on Public Policy”, Baltimore, USA, March 29th till April 2nd, 2008. , Baltimore, USA (2008), 283
Elster, D.: Learning Communities to foster Professional Development in Teacher Education. . In: From Teaching to Learning? Proceedings of the ECER (European conference of Educational Research). In Gothenburg, Sweden, from 10th to 12th September 2008. , Gotheburg, Sweden (2008)
Elster, D.: Lernen und Forschen in Lerngemeinschaften . In: Lehrerinnen und Lehrer lernen. Konzepte und Befunde zur Lehrerfortbildung. Abstractband der OEFEB Konferenz (Österreichische Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungsbereich). Klagenfurt, 15. - 17. September 2008, Universität Klagenfurt (2008), 56
Elster, D., Lücken, M., Prechtl, H. : Professional Development and Teacher Learning. . In: Proceedings of the seventh ERIDOB congress (European Researchers in Didactics of Biology) in Woudschoten Conference Center, Zeist, The Netherlands, from September 16th to 20th 2008 (2008), 36
Elster, D., Lücken, M., Prechtl, H.: Professional Development and Teacher Learning. . In: Proceedings of the seventh ERIDOB congress (European Researchers in Didactics of Biology) in Woudschoten Conference Center, Zeist, The Netherlands, from September 16th to 20th 2008 (2008) Link
Lücken, M, Elster, D.: “Biology in Context”: Using Learning Communities to Realize Context- and Competence Oriented Biology Education. . In: In: Proceedings of the seventh ERIDOB congress (European Researchers in Didactics of Biology) in Woudschoten Conference Center, Zeist, The Netherlands, from September 16th to 20th 2008 (2008)
Lücken, M., Elster, D. & Prechtl H. : Attitudes, environmental factors and self-efficacy as predictors for teachers´behaviour – First results of the evaluation of the German project “Biologie im Kontext” (biology in context) . In: In: European Science Education Association (Ed.) ESERA 2007 European Science Education Research Association International Conference.21.-25.September 2007 , Malmö: ESERA, Malmö University (2007), 245
Lücken, M. & Elster, D. : Einstellungen, Schulumfeld und Wahrgenommene Verhaltenskontrolle als Prädiktoren von Lehrkraftverhalten – Ergebnisse aus der Evaluation von Biologie im Kontext . In: In: H. Bayrhuber, D. Hötteke & H. Vogt (Hrsg.) Kompetenzen, Kompetenzmodelle, Kompetenzentwicklung – empirische Forschung in den Fachdidaktiken. 3. Kongress der Gesellschaft für Fachdidaktik (GFD), Kassel: Universität Kassel (2007), 43
Lücken, M. & Elster, D. : Einstellungen, Schulumfeld und Wahrgenommene Verhaltenskontrolle als Prädiktoren von Lehrkraftverhalten – Ergebnisse aus der Evaluation von Biologie im Kontext . In: In: H. Bayrhuber, U. Harms, D. Krüger, A. Sandmann, U. Unterbruner, A. Upmeier zu Belzen & H. Vogt (Hrsg.) Ausbildung und Professionalisierung von Lehrkräften. Internationale Tagung der Fachgruppe Biologiedidaktik im Verein deutscher Biologe, Kassel: Universität Kassel (2007), 139 -143
Elster, D.: Teachers´ Professional Development in Learning Communities – First Results of the Qualitative Evaluation within the Project Biology in Context. . In: In: European Science Education Association (Ed.) ESERA 2007 European Science Education Research Association International Conference. 21.-25.September 2007 , Malmö: Malmö University. (2007), 245
Bayrhuber, H., Elster, D. : Outcome orientation of biology teaching. . In: In: Suan Yoong, Mokhetar Ismail, Fatimah Salleh, Fong Soon Fook, Lim Chap Sam and Melissa Ng Lee Yan: Science and Technology Education in the Service of Humankind. Proceedings of the XII IOSTE (International Organisation for Science and Technology Educat, Universiti Sains Malaysia: Penag, Malaysia. (2006), 309-406
Elster, D.: Teachers´ Professional Development in Learning Communities. . In: Proceedings of the ECER Conference (European Educational Research Association). Transforming Knowledge. Universite de Geneve. 14.-16. September 2006. , Geneve: University of Geneve. (2006)
Elster, D.: Teachers´ Voices in Learning Communities – First Results of the Qualitative Evaluation within the Project Biology in Context. . In: Proceedings of the ERIDOB Conference (European Researchers in Didactics of Biology). Institute of Education University of London. 11. – 14. September 2006., London: University of London. (2006)
self-published
Bayrhuber, H., Prechtl, H., Bögeholz, S., Elster, D., Hammann, M., Hößle, C., Linser, M, Lücken, M., Nerdel, C., Sandmann, A.: BMBF Abschlussbericht des Projektes Biologie im Kontext, Kiel: IPN (2009), 120

Last change: 18.4.2023