Physikdidaktik
Start Staff Projects Publications Contact Imprint

Unilogo Uni Bremen Unilogo Fachbereich 1 

Unilogo

Didactics of Physics - Projects

Back to projects

Education for Sustainable Development in Chemistry Education - A Project for Innovating Teaching Practices by Strengthening the Expertise of Teachers

Period: 01.03.2009 - 30.08.2012
Project management: Dr. Mareike Burmeister,  Prof. Dr. Ingo Eilks
Financing: Deutsche Bundesstiftung Umwelt (DBU)
Cooperation:
Members: Dr. Mareike Burmeister

The project focuses the analysis and development of teachers' expertise in the field of Education for Sustainable Development (ESD) in chemistry education. Studies are conducted to analyse the PCK and beliefs of student teachers, teachers in training and teachers on their PCK concerning ESD. Lesson plans are developed. These lesson plans form the base for the development and implementation of teacher training modules (pre- and in-service).


Publications:


Article in journals
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo : Learning about sustainability and the evaluation of different plastics by the product testing method. In: School Science Review, 95(353) (2014), 47-54
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: An understanding of sustainability and education for sustainable development among German student teachers and trainee teachers of chemistry. In: Science Education International, 24 (2013), 167-194 Link
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Bildung für eine nachhaltige Entwicklung (BnE) in der Chemielehrerbildung - ein Projekt Partizipativer Aktionsforschung. In: Chemie konkret 20 (2) (2013), 66-72
Burmeister, Mareike; Schmidt-Jacob, Sabine; Eilks, Ingo: German chemistry teachers' understanding of sustainability and education for sustainable development - An interview case study. In: Chemistry Education Research and Practice 14 (2) (2013), 169 - 176
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Using Participatory Action Research to develop a course module on Education for Sustainable Development in pre-service chemistry teacher education. In: Centre of Educational Policy Studies Journal , 3 (1) (2013), 59-78
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo : An example of learning about plastics and their evaluation as a contribution to Education for Sustainable Development in secondary school chemistry teaching. In: Chemistry Education Research and Practice, 13(2) (2012), 93-102 Link
Burmeister, Mareike; Rauch, Franz; Eilks, Ingo: Bildung für Nachhaltige Entwicklung durch Chemieunterricht - Theorie und Praxis (Teil 1). In: Chemie & Schule (Salzbg.), 27 (2) (2012), 15-19
Burmeister, Mareike; Rauch, Franz; Eilks, Ingo: Bildung für Nachhaltige Entwicklung durch Chemieunterricht - Theorie und Praxis (Teil 2). In: Chemie & Schule (Salzbg.), 27 (3) (2012), 5-10
Burmeister, Mareike; Rauch, Franz; Eilks, Ingo: Education for Sustainable Development (ESD) and secondary chemistry education. In: Chemistry Education Research and Practice (2012), 59-68 Link
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Learning about Education for Sustainable Development in chemistry teacher education. In: Chimica nella Scuola, 34 (3) (2012), 62-67
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Nachhaltig Heizen - Ein Quartett zur Bewertung verschiedener Heizsysteme. In: RAABits Chemie Sekundarstufe I, 38 Ergänzungslieferung, III/33, Stuttgart: Raabe (2012), 1-14
Burmeister, Mareike; Jokmin, Sebastian; Eilks, Ingo: Bildung für nachhaltige Entwicklung und Green Chemistry im Chemieunterricht. In: Chemie konkret 18 (3) (2011), 123-128
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Ist ein Bio-Kunststoff immer besser als PVC? - Die Warentest Methode und ein Beispiel aus dem Chemieunterricht. In: Praxis der Naturwissenschaften - Chemie in der Schule (2011), 33-36
Article in proceedings
Eilks, Ingo; Burmeister, Mareike: A new course module on Education for Sustainable Development (ESD) and Green Chemistry in chemistry teacher education. In: Paper presented at 5th the EuroVariety Conference, Limerick (2013)
Eilks, Ingo; Burmeister, Mareike: Issues of sustainable development and Green Chemistry for innovating secondary chemistry teacher education. In: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Proceedings of the ESERA 2013 Conference) (2013) Link
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Das Verständnis von Lehramtsstudierenden und Referendaren der Chemie über Bildung für eine nachhaltige Entwicklung (BnE). In: In: D. Höttecke (Hrsg.), Konzepte fachdidaktischer Strukturierung für den Unterricht, Münster: Lit (2012), 385-387 Link
Burmeister, Mareike; Eilks; Ingo: Teaching about Plastics and Education for Sustainable Development in Chemistry Education. In: Proceedings of the 9th ESERA Conference, Lyon 2011 (2012)
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Vorstellungen von Lehramtsstudierenden und Referendaren der Chemie über Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. In: In: S. Bernholt (Hrsg.), Konzepte fachdidaktischer Strukturierung für den Unterricht, Münster: Lit (2012), 385-387 Link
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Die Bewertung von Kunststoffen - oder BnE im Chemieunterricht. In: D. Höttecke (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie, Münster: Lit (2011), 513-515 Link
Jokmin, Sebastian; Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Nachhaltigkeit in der Chemie - Ein WebQuest. In: D. Höttecke (Hrsg.), Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie, Münster: Lit (2011), 516-518 Link
Burmeister, Mareike; Eilks, Ingo: Evaluating Plastics: Education for Sustainable Development in Chemistry Teaching. In: In J. Holbrook, M. Rannikmae, R. Soobard, B. Cavas & M. Kim (eds.), Innovation in science and technology education: research, policy, practice (3rd World conference on science and technology education), Tartu: University of Tartu. (2010), 239-242

Last change: 18.4.2023