Communication in and about Science: Evaluating Parts of a Competence Model in Physics and Comparing Quantitative and Qualitative Assessing Methods
The phd-project â??Communication in and about Science: Evaluating Parts of a Competence Model in Physics and Comparing Quantitative and Qualitative Assessing Methodsâ?? (PhyKo) is part of the broader project â??Modelling Science Competenciesâ?? of the Institute of Science Education, Physics Education Group. It evaluates the structure of a certain part of the Bremen-Oldenburger Kompetenzmodell (BOlKo), a model of science competencies that is connected to the German educational standardsâ?? model.
The competence model for physics in the German national educational standards and the BOlKo as well comprise communication in science and about science as a crucial part of science competence. Therefore, there is a need for a deeper theoretical foundation of the concept of â??communicationâ?? in science contexts, which has to be defined in consistency with criteria found in psychology or in communication science. Furthermore, suitable forms of assessment must be developed to cover communication competencies.
Therefore, the study has two aims:
- Firstly, the study has to specify the concept of science communication competence (s.c.c.) on a theoretical basis and to refine the BOlKo in this respect. The result of this part should be an explanation and a normative graduation of s.c.c., which can then be empirically researched in the study. This aim would be important to achieve in order to enhance models of studentsâ?? competencies in science.
- Secondly, the study has to compare different research methods for assessing s.c.c.. Both, quantitative and qualitative methods will be considered. This should lead to valid instruments to assess communication competence according to the criteria in the test theory. This aim would be important to achieve as it would support not only future studies about communication competence in science but also national tests that are based on educational standards.
Schedule of the project:
|
Publications:
Book |
Kulgemeyer, C.: Physikalische Kommunikationskompetenz. Modellierung und Diagnostik, Berlin: Logos (2010) |
Article in books |
Kulgemeyer, C.; Schecker, H.: Schülerinnen und Schüler erklären Physik - Modellierung, Diagnostik und Förderung von Kommunikationskompetenz im Physikunterricht. In: Becker-Morotzek, M; Schramm, K; Thürmann, E.; Vollmer, H. (Hrsg.): Sprache im Fach - Sprachlichkeit und fachliches Lernen, Münster: Waxmann (2013), 225-240 |
Bernholt, S.; Eggert, S. & Kulgemeyer, C.: Capturing the diversity of students' competences in science classrooms:
Differences and commonalities of three complementary approaches. In: Making it tangible: Learning outcomes in science education, Münster: Waxmann (2012), 173-200 |
Article in journals |
Kulgemeyer, C.; Schecker, H.: Physikalische Kommunikationskompetenz - Empirische Validierung eines normativen Modells. In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften (2012), 29-54 |
Kulgemeyer, C.: Physik erklären als Rollenspiel: Adressatengemäßes Kommunizieren fördern und diagnostizieren. In: Naturwissenschaften im Unterricht Physik 22 (123/124) (2011), 70-74 |
Kulgemeyer, C.: Physikalische Kommunikationskompetenz überprüfen. Orientierung und Beispielaufgaben zur Beurteilung von Kommunikationskompetenz auf der Basis eines Modells physikalischer Kommunikation. In: Naturwissenschaften im Unterricht Physik 21 (116) (2010), 9-13 |
Kulgemeyer, C. & Schecker, H.: Kommunikationskompetenz in der Physik: Zur Entwicklung eines domänenspezifischen Kommunikationsbegriffs. In: Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften 15 (2009), 131-153 |
Kulgemeyer, C.; Schecker, H.: Physikalische Darstellungsformen. Ein Beitrag zu Klärung von "Kommunikationskompetenz". In: MNU 62/6 (2009), 328-331 |
Article in proceedings |
Kulgemeyer, C. & Schecker, H.: Physikalische Kommunikationskompetenz. Struktur und Erhebungsverfahren. In: D. Höttecke (Hrsg.): Naturwissenschaftliche Bildung als Beitrag zur Gestaltung partizipativer Demokratie, Münster: LIS (2011), 366-368 |
Kulgemeyer, C; Schecker, H.: Kompetenzdiagnostik mit qualitativen Methoden am Beispiel eines Rollenspiels. Zum Verhältnis von Kognition und Volition bei Kommunikationskompetenz. In: PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG Frühjahrstagung (2010) |
Link
|
Kulgemeyer, C.; Schecker, H.: Modellierung physikalischer Kommunikationskompetenz. In: D. Höttecke (Hrsg.), Chemie- und Physikdidaktik für die Lehreramtsausbildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008, Münster: LIT-Verlag (2009), 140-142 |
Kulgemeyer, C.: Communication in and about Science: Evaluating Parts of a Competence Model in Physics and Comparing Quantitative and Qualitative Assessing Methods. In: Proceedings of the ESERA Summerschool in York (2008) |
|