Period: | 01.02.2008 - 31.01.2010
|
Project management: | Prof. Dr. Dietmar Höttecke |
Financing: | European Union |
Cooperation: | GTZ Gesellschaft für technische Zusammenarbeit Berlin;
Fanny Seroglou, Aristotle University of Thessaloniki, Greece;
Jozefina Turlo, Nicolaus Copernicus University Poland;
Ricardo Jose Lopes Coelho, University of Lisbon, Portugal;
Paolo Brenni, Istituto Tecnico Toscano and Fondazione Scienza e Tecnica Florence, Italy;
Igal Galili, The Hebrew University of Jerusalem, Israel;
Gábor Á. Zemplén, Budapest University of Technology and Economics, Hungary;
John P. Oversby, The University of Reading, Great Britain;
Falk Rieß, Physics Education and History and Philosophy of Science Group University of Oldenburg, Germany |
Members: | Prof. Dr. Dietmar Höttecke, Dr. Andreas Henke
, Dr. Veronika Maiseyenka |
Research has indicated that studentsâ?? and even adultsâ?? views about science are often naďve. What are the objectives and motivations to do science? Are there any scientific methods? What are the social, cultural and philosophical foundations of science? Questions like these will be central within a project with 10 partners from 8 countries all over Europe and beyond. The consortium covers a wider spectrum of expertise including history and philosophy of science, science teaching and public understanding of science. The project will foster the inclusion of history and philosophy of science in science teaching for the benefit of scientific literacy. Therefore, teaching materials and techniques will be developed together with experts of school science und science museums. A sustainable network between the project partners will be established for the development and exchange of know-how and experiences.
|
Publications:
Article in journals |
Henke, Andreas; Höttecke, Dietmar: Elektrische Leitung auf dem Holzweg. Die Fallstudie "Stephen Gray".. In: Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 23 (Heft 133) , Münster / Lit-Verlag (2013), 17-21 |
Rieß, Falk; Maiseyenka, Veronika; Gleine, Kerstin: Cool, ey. Lernen an Stationen zu Themen der Wärmelehre im Kontext der Entwicklung der Kühltechnik. . In: Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126) (2012), 11-15 |
Höttecke, Dietmar; Henke, Andreas; Rieß, Falk: Implementing History and Philosophy in Science Teaching - Strategies, Methods, Results and Experiences from the European HIPST Project. In: Science & Education, 21(9), Springer (2012), 1233-1261 |
Höttecke, Dietmar; Henke, Andreas: Magnetische und elektrische Anziehungskräfte auf dem Prüfstand - die Fallstudie "William Gilbert". In: Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 127), Münster / Lit-Verlag (2012), 18-23 |
Henke, Andreas; Höttecke, Dietmar: Beschreiben und Erklären elektrischer Vorgänge - die Fallstudie "Charles du Fay". In: Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126) (2011), 20-24 |
Höttecke, Dietmar; Henke, Andreas; Rieß, Falk: Was ist Bewegung? Eine historische Fallstudie zum Trägheitskonzept und zum Lernen über die Natur der Naturwissenschaften. In: Naturwissenschaften im Unterricht - Physik, 22 (Heft 126), Münster / Lit-Verlag (2011), 25-31 |
Article in proceedings |
Höttecke, Dietmar; Henke, Andreas: Constructing HPS-Based Case Studies for Teaching and Learning Science: Stephen Gray and Electric Conduction on the Wrong Track. In: Proceedings of the 2011 IHPST Conference (Thessaloniki), Thessaloniki, Greece (2011) |
Link
|
Höttecke, Dietmar; Henke, Andreas; Rieß, Falk: Let's do it together! A Collaborative Project of Researchers and Practitioners on Implementing History and Philosophy in Science Teaching.. In: Proceedings of the NARST conference in Philadelphia/USA 20-24 March 2010. (2010) |
Höttecke, Dietmar; Henke, Andreas: Looking Back into the Future: Lessons from HIPST about Implementing History and Philosophy in Science Teaching. In: Paper presented at the "History and Philosophy in Science Teaching Conference", University of Kaiserslautern / Germany, March 1114, 2010 (2010) |
|
Henke, Andreas; Höttecke, Dietmar; Rieß, Falk: Case Studies for Teaching and Learning
with History and Philosophy of Science - Exemplary Results of the HIPST Project in Germany. In: Online Proceedings of the Tenth International History, Philosophy, and Science Teaching Conference, University of Notre Dame, June 24-28, 2009, South Bend, USA / University of Notre Dame (2009) |
|
Höttecke, D., & Rieß, F.: HIPST – History and Philosophy in Science Teaching. Ein EU-Projekt zur Unterrichtsentwicklung. In: In V. Nordmeier (Hrsg.), DPG-Fachverband Didaktik (Hrsg.): Didaktik der Physik- Physikertagung 2008, Tagungs-CD (2009) |
Höttecke, D.: Learning Physics with History and Philosophy of Science On Effective Implementation Strategies for an Old Approach in School Science Teaching in Europe. In: XI Encontro Pesquisadores em Ensino de Física – Curitiba – 2008 (2009) |
Höttecke, D., Rieß, F., Henke, A., & Engels, W.: Natur der Naturwissenschaften mit Geschichte und Philosophie lernen. In: In D. Höttecke (Hrsg.), Chemie- und Physikdidaktik für die Lehramtsausbildung. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008, Münster: LIT-Verlag (2009), 416-418 |
self-published |
Henke, Andreas; Höttecke, Dietmar; Rieß, Falk: Case Studies for HPSST. Votrag auf dem Nordic Symposium on Philosophy and
History of Science in Science Education, Department of Physics, University of Helsinki, Helsinki (2009) |
|
Henke, A; Höttecke, D; Rieß, F.; Engels, W.: HIPST - Forschendes Lernen mit Geschichte und Philosophie, Poster für die GDCP Jahrestagung in Schwäbisch Gmünd 2008, Universität Bremen (2008) |
|
|